Pages

Tuesday 15 November 2011

UiTM Di Hatiku - Part 1

Assalammualaikum W.B.T

UiTM di hatiku..?? Kepada pelajar-pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) tak kiralah cawangan mana sekalipun, pasti sudah biasa sangat dengan kata-kata ini, kan..?

Aku juga merupakan salah seorang bekas penuntut UiTM sekitar tahun 2000-2003 di Kampus Arau. Ye...Arau, Perlis. Jauh tu! Tapi, sebenarnya tak la jauh sangat. Biasalah, bila kita dah set dalam minda tentang sesuatu perkara tu, contohnya lokasi tempat tu jauh, maka jauh la jadinya. Adess...belajar psikologi pula. Sorry...sorry...tukar channel balik.

Banyak kenangan yang tercipta semenjak aku bergelar pelajar, hinggalah di saat-saat akhir aku meninggalkan bumi Arau tu. Kenangan pahit dan manis, pasti menjadi sesuatu yg sangat indah untuk dikenang semula.


MINGGU ORIENTASI
Bermula dengan hari pendaftaran, aku sempat berkenalan dengan seorang teman (Hidayah) yg berasal dari Kuala Lumpur. Kebetulan kami diletakkan di dalam satu bilik yg sama, dan berada di dalam jurusan yg sama. Jurusan apa tu..?? Nanti aku cerita (",)

Kami menjadi sangat akrab. Dan satu lagi perkara kebetulan yg merapatkan lagi hubungan kami ialah, bf si Hidayah ni merupakan kawan baik sepupu rapat aku. Ya Allah, bahagia betul dengan kebetulan ni. Aku dah ada kawan baik sejak hari pertama berada di bumi Arau tu. Tak perlu risau ditinggalkan oleh mak dan ayah lagi ** memang tak risau pun..aku dah biasa berjauhan dengan keluarga aku**

Kenangan Minggu Orientasi yg paling tak boleh aku lupakan bila kumpulan aku memenangi acara Treasure Hunt. Tak la susah sangat nak mencari. Tapi, part yg susah ialah nak mengawal ahli kumpulan supaya kekal berada di dalam kumpulan yg sama sepanjang masa acara berjalan. Tiba-tiba aku pula yg jadi ketua kumpulan masa tu ** kau memang gila kuasa Dylla...hoho** Rasa bangga kot naik pentas menerima hadiah semasa majlis penutup Minggu Orientasi tu. Glamer akak!!


TUTORIAL & LECTURE
Aktiviti pembahagian kelas diadakan pada hari terakhir Minggu Orientasi. Aku yg memang sentiasa berkepit dengan Hidayah sepanjang minggu tu, memang kekal berada di kelas yg sama. Lega rasanya. Kelas aku ada 20 orang. Dan jumlah keseluruhan ada 10 kelas. 10 x 20 = 200!! Ramai tak adik-adik..?? Ramai..!! Sampai lecturer pun pening nak kecilkan sedikit kumpulan tu macam mana. Mungkin jumlah tu tak seramai jumlah pelajar di kampus lain la. Maklumlah, UiTM Kampus Arau bukanlah besar sangat. Yg membuatkan kampus tu besar sebab kami ada ladang untuk pelajar-pelajar aliran Perladangan di sana.




Di dalam kelas aku, ada 8 orang pelajar perempuan dan 12 orang pelajar lelaki. Yg lelaki, kesemuanya pelajar dari Negeri Cik Siti Wan Kembang. Yg perempuan, majoritinya orang utara. Jadi, multi-races lah jawabnya ahli kelas aku.

Aku memang agak slow dalam subjek-subjek lain. Walaupun aku pernah menjadi pelajar aliran kejuruteraan semasa di tingkatan 4 dan 5 dulu, tapi aku akui, aku memang agak lemah subjek-subjek teknikal ni. Tapi, bila subjek Lukisan Kejuruteraan, akulah yg paling hyper sekali. Walaupun meja aku kat dalam studio tu bukanlah di depan sekali, tapi lagak aku umpama studio itu aku yg punya...hahaha!! Aku memang sangat suka melukis. Cita-cita asal kan nak jadi Arkitek. Tapi, terpaksa bertukar bidang setelah berlaku perdebatan hangat antara aku dengan ayah. Sedih...huh =(


AKTIVITI RIADAH
Ni part yg paling aku suka. Beriadah tu bermaksud bersukan. Aku kan gila sukan. Semester pertama aku sangat aktif dalam sukan Bola Tampar. Sampailah semester ke-3, baru aku aktif dalam badminton. Di samping itu, aku ada juga join KEREK (Kelab Rekreasi) UiTM. Bunyi pun kerek..ahli-ahli kelab ni semuanya kerek-kerek belaka termasuklah aku...hehe. Kelab ni paling aktif dalam acara perkhemahan. Banyak acara yg aku miss memandangkan jadual kuliah yg agak padat, di samping leturer yg sangat baik hati suka memberi kerja-kerja Design di saat-saat pelajar seperti aku mahu bergembira menyambut ketibaan cuti semester.

Aku sempat menyertai acara perkhemahan semasa aku berada di semester 5 dan 6 saja. Menarik rupanya. Walaupun cabaran membawa haversack tu memang sangat mencabar mental dan fizikal aku ni, tapi cabaran mengharungi malam-malam dengan suhu di sekitar 6-10 darjah celcius itu lebih mencabar sebenarnya. Aku rasa benda paling kelakar yg aku fikir masa tu ialah, "macam mana mak dan ayah kalau aku mati keras kat sini ye..?" Mengong! Macamlah kawan-kawan yg lain semua tu panas-panas belaka. Kami semua kesejukan. Cuma mental yg perlu kuat untuk terus bertahan. Alhamdulillah, aku mampu je bertahan sebenarnya. Ngada-ngada lebih je!


PASAR MALAM
Haa...pasar malam ni mesti jadi tempat wajib yg kami tujui bila tiba saatnya. Dari awal pagi dah merancang dengan teman-teman untuk mencari pelbagai jenis makanan yg menjadi idaman. Bayar duit pakcik van sebanyak rm1.50 seorang (kalau tak silap aku la) sampailah kami di pasar malam Arau tu. Kadang-kadang kalau rasa tak puas hati, kami sambung pula ke pasar malam Jejawi.

Aku rasa, peniaga-peniaga pasar malam mesti suka berniaga di tempat yg ada ramai pelajar. Murah rezeki diorang bila dapat pelanggan di kalangan pelajar-pelajar yg sentiasa kebulur ni ** itu aku je..hehehe**


PADANG BESAR
Adoi...sebut pasal padang besar, mesti aku teringat anak patung Dolphin yg ayah pernah beli masa aku belajar kat sana. Sekarang ni, anak patung Dolphin tu dah jadi milik ayah sepenuhnya. Suka pula dia tidur dengan memeluk menatang tu. Sian kat mak kena tidur peluk diri..hehehe

Lagi satu tempat di sekitar Perlis yg menjadi tumpuan ramai. Padang Besar ni macam-macam ada. Sebut je korang nak apa. Tapi, faham-faham jelah. Kualiti barangan Siam macam mana. Walaupun 'branded' tapi, jenis pakai buang jelah kot. Bagi yg pandai berjimat, memanglah boleh pakai lama setiap barangan yg dibeli dengan cop mohor Made In Thailand ni kan.

Selama berada di Perlis, aku rasa lebih 10 kali kot aku bershopping di Padang Besar. Kali pertama menjejakkan kaki ke Padang Besar, semasa aku berada di semester 3. Masa tu rasa teruja beb! Padahal Padang Besar je. Tapi, biasalah aku...suka excited lebih!


KUALA PERLIS
Lagi satu tempat yg memang best! Kuala Perlis. Kawasan tempat makan yg sangat heaven! Ikan bakar. Perghhh...dah la murah, sedap pula tu. Memang aku tak rasa rugilah walaupun terpaksa pergi ke kawasan yg jauh sikit dari kawasan kampus semata-mata nak pekena ikan bakaq..!

Lagi 1 menu yg dikaitkan dengan nama Kuala Perlis ialah Laksa Kuala Perlis. Sebelum belajar kat sana, aku pernah juga terdengar Laksa Kuala Perlis ni dimasak dengan menggunakan belut. Betul ke tak betul...wallahu'alam. Tapi aku belasah je. Makan? Laksa? Memang tak tolak la! Kalau betul dibuat dari belut sekalipun, itu kan benda halal. Sedap je aku rasa. Layankan aje...hoho :p


CHAR KUEY TEOW
Okay. Lagi pasal makan. Siapa-siapa yg pernah menetap, belajar atau bekerja di Perlis mesti tahu tentang kewujudan gerai Char Kuey Teow di Dataran Maybank kat area Stesen Bas Ekspres tu, kan..? Dengar cerita sekarang dah takde lagi. Tapi, itulah tempat yg paling aku suka nak melepak, selain dari menikmati kesedapan Char Kuey Teow tu. Memang maveles la! Aku dengan kawan-kawan memang dah jadi regular customer la pendek kata. Abang tu sampai dah kenal sangat muka kami ni. Kawan aku siap boleh tukar-tukar no fon dengan abang tu, "senang nak reserve tempat.." katanya. Betul juga, gerai tu selalu penuh. Pelanggan tak putus-putus datang. Murah rezeki abang tu.


Hmm..mungkin ada part yg aku dah miss dalam entri ni. Tapi, takpe. Ada banyak masa lagi aku boleh ceritakan ke'best'an menjadi penduduk Arau, Perlis. Walaupun hanya 3 tahun berada di sana, tapi kenangan yg ada tu memang sukar nak dilupakan.

Tu belum cerita bab-bab kawan lagi. Ada macam-macam kerenah. Macam-macam ragam. Macam best pula nak cerita tentang diorang. Okay la. tunggu next entri ye.



6 comments:

Nilam suhana said...

zaman menjadi student memang bestkan akak??? huhuhu... bila la saya nak masuk zaman pekerjaan...hurm...

Nurul Ashikin said...

akak student situ pada thn 1996-2000 Terlebih tahun pasai repeat huhuhu
Apapun I luv Uitm

Ce'gu JAERA said...

tahun 2000-2003 tu tahun kenangan saya semasa menuntut di Universiti Malaysia Sabah.. memang bermacam2 kenangan kan....
itu lah istimewanya kehidupan zaman kampus

Dylla Abas said...

@PeRmAtA bIrU : hmm..bila kita dah tamat belajar nanti,pasti akan merindui zaman belajar tu.jadi,ciptalah sebanyak kenangan yg boleh,sebab masa tak boleh patah balik.cuma kenangan yg akan setia menemani :)

insyaAllah,satu hari nnt puteri mesti akan bekerja juga...sabar ye dik

Dylla Abas said...

@NURUL ASHIKIN : Luv UiTM too..!!!

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : sangat rindukan zaman-zaman ketika belajar dulu cikgu.kenangan paling best yg tak mungkin sy lupakan :)