Pages

Wednesday 16 November 2011

Hukum Menyimpan Anak Patung

Assalammualaikum W.B.T

Alhamdulillah, cuaca amat baik di saat aku menaip entri ni. Indahnya pemandangan walaupun tidak kelihatan tumbuhan-tumbuhan hijau. Pemandangan kota batu, faham-faham jelah ye. Jauh di sudut hati, aku bangga aku dilahirkan sebagai anak Malaysia. Walaupun agak ketinggalan jika dibandingkan dengan negara-negara maju yg lain, tapi pembangunan negara kita ni memang harus dibanggakan (",)

Tutup cerita pasal pembangunan Malaysia. Bukan itu yg aku nak cerita pagi. Tengok tajuk..?? Hukum menyimpan anak patung. Perempuan dan anak patung memang tak boleh nak dipisahkan. Begitu juga aku ** sebab aku perempuan la!! Dari kecil memang hidup aku ni diceriakan dengan anak-anak patung yg setia menemani aku di dalam bilik tidur. Nasib baik ayah tak pernah menyogok aku dengan anak patung Barbie Doll tu. Mungkin dia tahu yg aku ni penakut dengan patung-patung berupa manusia...hehehe

Google

Dulu, aku selalu dengar, rumah atau bilik atau kenderaan yg ada anak patung ni tak akan didatangi malaikat. Jadi, kalau kita beribadah, macam mana malaikat tu nak mendoakan untuk kita jika dia tak nak datang pun tempat kita..??

Jadi, aku rujuk kepada beberapa orang para Ilmuan Islam tentang perkara ni. Menurut mereka, anak patung yg TIDAK DIBENARKAN berada di dalam rumah kita adalah anak patung yg digunakan untuk tujuan menyembah. Kerana seperti yg kita semua sedia maklum, kita sebagai umat Islam, hanya ALLAH S.W.T yg layak disembah. Di dalam Islam sendiri, walaupun bukan menjadi kewajipan, tetapi digalakkan menghadiahkan anak-anak perempuan dengan permainan anak patung dengan tujuan untuk mendidik mereka supaya lebih bersedia untuk menjadi seorang ibu yg bertanggungjawab apabila mereka dewasa kelak.

Wallahu'alam.

p/s : rasa lega lepas dapat tahu tentang hal ni (",)





10 comments:

Siti Asiah said...

Tenkiu for info...:)

BiNtaNg HaTi said...

saya pun banyak gak koleksi teddy bear..tu semua hadiah drp kengkawan..terima je la kan, takkan nak buang plak pemberian org..tak menghargai pulak kan...

Dylla Abas said...

@Siti Asiah : welcome :)

Dylla Abas said...

@BiNtaNg HaTi : hehe..sama la..banyak juga teddy bear.takpe,boleh simpan :)

3no gr33ny said...

hamba juga dahulunya cuak jugak dek kata orang berdosa menyimpan patung sebab tidak dapatlah hamba berpisah dengan en Bear2 hamba tika tidur..huhu

Unknown said...

Quenn mmg x suka anak patung.. serammmm... hehehehe selalu tebayang benda2 tu akan hidup diwaktu malam.. kisah dongeng la ni kiranya..

Ce'gu JAERA said...

sebuah info yang menarik. dulu saya ada dengar juga dari ceramah agama. kalau d rumah ada perhiasan piala trofi yang ada patung orang, kena cacatkan sedikit anggotanya..

sebab patung atau anak patung yang dijadikan perhiasan di rumah pun tak boleh... cukuplah anak patung itu d jadikan barang mainan kanak2 d rumah bukan utk dsimpan kan

Dylla Abas said...

@3no gr33ny : hehehe...sama la kita ye :)

Dylla Abas said...

@QueeN TerataI : hahaha...sy t'bayang mcm tu kalau anak patung tu berupa manusia je..kalau teddy bear layan kan aje :)

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : betul tu cikgu.dulu2 pun pernah dengar macam tu juga.sebab tu usaha cari maklumat ni.akhirnya dapat tahu boleh simpan anak patung asalkan bukan dengan niat nak menyembah (",)