Pages

Friday 25 November 2011

Festival Seni & Kebudayaan 2011

Assalammualaikum dan selamat pagi semua...!!

Semalam 1 hari tak update blog. Sempat post novel bersiri aku tu je. Takde idea nak buat entri pasal apa. Lagipun, semalam dari pagi hingga ke petang ada Festival Seni & Kebudayaan di tempat aku bekerja ni. Jadi, untuk menyokong festival anjuran pelajar-pelajar kat sini, aku pun turut serta dalam upacara perasmian dan akitiviti-aktiviti kebudayaan ni. Aku jadi tetamu jelah ye. Takde maknalah nak buat kerja. Hehehe...



Festival ini dirasmikan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Hj, Ahmad bin Hj. Maslan. Ucapan perasmian beliau amat menghiburkan. Bagaimana beliau mengaitkan budaya-budaya dari kaum Melayu, Cina, India dan peribumi Sabah-Sarawak. Ucapan yang cukup bersahaja. Namun, memberi maksud yang sangat mendalam. Aku kagum kerana ucapan itu tidak dibaca sebiji-sebiji dari teks ucapan.

Ucapan perasmian dari Naib Cancelor UniRazak juga tidak kurang hebatnya. Kami begitu terhibur dengan lawak-lawak spontan yang menyelangi baris-baris ucapan beliau. Kredibilitinya sebagai Naib Cancelor memang harus dibanggakan.

Upacara mengetuk Gong sebagai perasmian
Festival Seni & Kebudayaan 2011
Sebaik saja tamat upacara perasmian, kami semua dihiburkan dengan persembahan tarian-tarian etnik Sarawak dan Melayu serta persembahan koir oleh pelajar-pelajar UniRazak. Aktiviti permainan tradisional juga menarik perhatian. Dato Hj. Ahmad bin Hj. Maslan turut mencuba pelbagai permainan tradisional yang disediakan.

Aktiviti bermain batu seremban
Keseluruhannya, festival ni berjalan lancar. Dengan kehadiran tetamu-tetamu VIP, staff dan pelajar UniRazak, festival ni agak meriah la. Apa pun, aku sendiri rasa happy sebab dapat attend majlis-majlis macam ni kan.

Officemate - Dari Kiri - K.Ila, Sha dan K.Ton

4 comments:

Kancil 8349 said...

wah...seronok nie kan....kancil suka tengok kalau ada festival macam nie...sayangnya ndak ada di Sabah

Ce'gu JAERA said...

Sebenarnya Festival ini ada di Sabah.. lagi meriah sebab ianya melibatkan suku2 kaum yang tedapat di malaysia..

lama tak singgah blog adik saya ni.. Salam Maal Hijrah 1433H ya Dylla...

Dylla Abas said...

@Kancil 8349 : festival ni pun dianjurkan oleh student cikgu...mungkin cikgu boleh buat cadangan untuk adakan festival macam ni di sekolah..mesti lebih meriah :)

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : betul tu..selalunya kalau ada festival seni & kebudayaan mesti ada tarian etnik kaum-kaum di sabah dan sarawak

sy pun lama tak update blog ni..lepas ni kena pulun balik..cover untuk beberapa hari yg tak update tu..hehe :p