Pages

Friday 11 November 2011

Kawan Merajuk



Google

Merajuk ni ada banyak kategori. Kawan merajuk dengan kawan. Bf merajuk dengan gf. Isteri merajuk dengan suami. Dan macam-macam lagi la pendek kata. Tapi, kalau kawan merajuk dengan kawan ni, nak cerita macam mana...?? Pujuk..??

Okay. Sekali dua merajuk boleh la dipujuk kot. Tengok juga la dia merajuk atas alasan apa kan. Kalau hal remeh-temeh pun nak merajuk, memang buat tak tahu jelah. Selalunya kalau kawan merajuk hal-hal macam ni, memang tak lama la. Nanti mesti dia cari kita balik.

Tapi, kalau merajuk yg melibatkan isu-isu besar, tu kena ambil perhatianlah. Janganlah buat tak peduli pula. Hati kawan ni kenalah jaga juga. Jangan fikirkan hati sendiri je.

Dylla, kenapa kau buat tajuk macam ni..?? Sebab, aku rasa kawan aku baru je merajuk dengan aku tadi..hahaha. Entahlah, memanglah dia ada call aku banyak kali lately. Tapi, malangnya setiap call dia aku tak jawab. Bukan tak nak jawab. Tapi, tak sempat nak jawab. Aku pula, memanglah jenis pemalas nak return call. Sebab aku tahu, takde cerita lain pun selain dari cerita masalah dia.

Err...teruknya Dylla! Kawan tengah ada masalah , tapi kau cakap takde apa-apa...?? Hmmm....dengar dulu, aku berkawan dengan dia dah sangat-sangat lama. Dari awal kenal, memang dia dah banyak masalah. Dan memang aku yg menjadi tempat dia bercerita. Aku tak kisah pun. Okay je. Aku kan pendengar yg baik.

Tapi, dari tahun ke tahun, masalah tu berulang lagi. Masalah yg sama. Bukan aku dah fed up nak dengar. Tapi, aku dah fed up nak menasihat. Menasihati dia umpama mencurah air ke daun keladi...masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Ye kawan-kawan, aku mengaku aku degil. Tapi, dia..?? Lagi-lagi degil dari aku. Susah nak cakap untuk fahamkan dia.

Jadi, sebab tu aku buat keputusan untuk tidak mempedulikan dia lagi. Bukanlah nak putus kawan pun. Cuma nak bagi dia ruang dan masa supaya dia boleh berfikir sendiri.

"Awak sejak dah ada bf, memang tak pernah nak pedulikan saya lagi...benci!"

Eh, aku tak pernah kisah pun hal kau dengan bf kau...kenapa kau nak cakap macam ni dengan aku..?? Selama ni, kau bersenang-lenang dengan bf, tapi bersusah-payah dengan aku, pernah aku bising..?? Pernah aku ungkit..?? Tapi, macam ni pula yg kau fikirkan tentang aku. Aku tak spend masa dengan kau ke selama aku ada bf ni..?? Fikir dulu sebelum buat tuduhan. Letih aku nak melayan kerenah orang macam ni.

Bila aku ada masalah, kau kat mana..?? Jangan kata nak tunjuk muka, nak ambil tahu pun memang takde. Inilah maksud kawan sejati, kan..?? Datang masa susah, pergi masa senang. Terbaekkk la!

Ketahuilah sahabatku, aku tak pernah terniat langsung nak buang kau sebagai kawan. Aku cuma nak menyendiri untuk bermuhasabah diri. Dan peluang begini patut kau gunakan untuk merenung balik sedalam-dalamnya, sikap kau dan persahabatan kita. Wallahu'alam.

p/s : sorry if i hurt u...





15 comments:

3no gr33ny said...

kawan memanglah ramai tapi nak cari sahabat..tersangatlah sukar


p/s : hamba juga merajuk dengan kawan tapi hanya dengan menmkan diri je

budak penjara said...

seb baik kawan2 aku jarang merajuk..klu diorang merajuk,mmg sah pondan.haha lelalo x leh merajuk tau

Unknown said...

dylla.. kdg2 kita mmg perlukan masa utk bersendiri.. oleh itu sbg sahabat atau kawan kita kenalah bg ruang utk sahabat kita.. Jgn cepat menuduh itu dan ini.. Xpe dylla.. as for Queen apa yg dylla buat tu adalah hak dylla.. tiada siapa yg boleh pertikaikan even sahabat kita sendiri.. Kenalah menghormati privacy sesama kitakan?

Ce'gu JAERA said...

"Yelah, siapa lah aku sekarang ni kan.. mentang2 ko dah ada BF, aku sbg kawan pun ko tak peduli lagi mcm dulu ya"

ehehehe.. memang macam tu kalau namanya seorang sahabat.. bila dah rapat ni, mesti ada merajuk, gaduh2 kecil... Normal lah tu kan.. kena pujuk2...

itu lah. siapa lah kita tanpa sahabat kan.. di saat kita suka dan duka. kelak kita atau dia mesti akan mencari antara satu sama lain...

semoga Dylla dan sahabat yang merajuk tu akan berbaik2 semula... amin (",)

Dylla Abas said...

@3no gr33ny : betul tu 3nogr33ny...sy kalau merajuk dgn kwn2 diamkan diri sudah..malas nak pnjg2 cerita..

Dylla Abas said...

@budak penjara : hehe..lelaki kalau merajuk tak semstinya pondan.mesti dia berjiwa lembut.dalam hati ada taman :p

Dylla Abas said...

@QueeN TerataI : itula pasal.dulu masa sy ada masalah,cuba la nak b'cerita dgn dia.bagi hint.jgn kata nak tanya,memang buat tak tahu je.last2 sy pula yg t'paksa dengar masalah dia...hmmm...

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : yelah...sy pun tak suka nak gaduh lama-lama cikgu.lepas sehari dua nanti okay la ni kot :)

♥Putri ilyanie♥ said...

jgn marah2.. biasela merajuk2 nie... Putri pun kadang2 kuat merajuk gak.. hihii.. tpi xdela lebih2..

♥Putri ilyanie♥ said...

jgn marah2.. biasela merajuk2 nie... Putri pun kadang2 kuat merajuk gak.. hihii.. tpi xdela lebih2..

Si BuDaK KaChAk said...

saya selalu dicop kuat merajuk...tapi betul ke???kalau sebab munasabah untuk merajuk takpe kan???hehehe

Anonymous said...

mas ngan kawan..selalu merajuk manja2.tak kira la gurlz or laki..tapi lepas tuh leh borak balik.hahaha..itulah kami.mana yang hal remeh tak yah la ambik kisah sangat

Dylla Abas said...

@?Putri ilyanie? ; yelah..kadang-kadang pernah je terasa hati dgn kawan-kawan..tapi tak merajuk lama-lama :p

Dylla Abas said...

@Si BuDaK KaChAk : merajuk bersebab takpe.tapi,jangan merajuk lama-lama sangat.sy tak pandai pujuk..hoho :p

Dylla Abas said...

@MaYa MustWany ; biasany bila kita dah rapat dengan sesiapa, perasaan sensitif ni mesti wujud.sebab tulah ada kes merajuk.itu normal.tapi,mestilah bersebab kan :)