Pages

Wednesday 16 November 2011

"Orang tak lalu depan rumah"

Al-kisahnya, minggu Raya Haji yg lepas, aku duduk berkumpul dengan para sepupu dan makcik-makcik, tak ketinggalan juga mak aku. Masa tu aku sibuk menemuramah sepupuku yg sedang sarat mengandung tentang tarikh bayi dijangka keluar.

Tiba-tiba maknya sepupuku itu menyampuk,

Chik Leha : Bulan 2 tahun depan la Dylla. Uish...banyak geng ni bulan 2. Chik bulan 2. Ayah kau bulan 2. Abang kau bulan 2. Zura bulan 2...uish, ramai!

Aku : Dalam ramai-ramai tu, siapa mastermind nya Chik..?

Chik Leha : Ayah kau la! Dia kan lahir 18hb. Abang kau 20hb. Chik punya hujung bulan 2. Zura pun dekat-dekat tarikh Chik je...

Mak : Kalau ikutkan, ayah tu lahirnya lagi awal dari 18hb. Arwah opah cakap, lewat daftar. Sebab tu jadi 18hb...

Aku : Eh, kalau lewat daftar pun kan kena bagitau tarikh sebenar baby tu keluar...?

Chik Leha : Zaman dulu dengan zaman sekarang mana sama. Zaman sekarang lahir kat Kedah pun boleh daftar kat Penang!

Aku : Ye ke..?? (buat muka tak puas hati...)

Mak : Takde orang lalu depan rumahlah masa tu. Sebab tu lewat daftar.

Aku : Hah??

Chik Leha : Yelah, kalau ada orang lalu depan rumah, senanglah sikit nak menyuruh. "Oit, nak ke pekan ke..?? Tumpang daftar jap anak aku baru lahir ni!!" hahaha...

Aku : Macam tu pun boleh ke..??

Chik Leha : Apa pula tak bolehnya. Memang macam tulah zaman dulu-dulu. Tu yg nama anak jadi entah apa-apa tu.

Aku : Kenapa...?

Chik Leha : Orang tu mesti tanya nak letak nama apa. Kita ni tengah sakit baru lepas bersalin, "kau letak jelah nama apa-apa" Tu yg jadi Muhammad Saja, Kahar, Kechik, Hitam, Bulat, macam-macamlah!

Aku : Macam tu pun boleh (geleng kepala banyak kali....)




6 comments:

Nilam suhana said...

hahhha... zaman dulu2 memang selamba jer kan??? kalau sekarang nama anak dikarang bukan main panjang.. heheheh

Unknown said...

hehehehe betul la tu.. dulu mak Queen pun citer mcm tu gak... :) kelakar la kan kalo dipikir-pikirkan

3no gr33ny said...

hamba juga pernah dengar kisah tentang ni..
ada jugak yang polis tulis ikut suka hati je sebab dulu belum ada tempat pendaftaran..kat balai polis jela

Dylla Abas said...

@PeRmAtA bIrU : tau takpe.zaman sekarang nak sebut nama anak sendiri pun kadang-kadang tak ingat :)

Dylla Abas said...

@QueeN TerataI : kan..rupa-rupanya memang macam tulah cara orang dulu-dulu..senang betul diorang (",)

Dylla Abas said...

@3no gr33ny : hehe..betul tu.dulu-dulu m'daftar di balai polis.kalau dapat pegawai bukan melayu,memang susahla nak mendaftar nama anak.bak kata mak,kita sebut A, dia tulis B :)