Pages

Wednesday 24 August 2011

9 Sebab Hati Tidak Bahagia



Antara sifat-sifat yang boleh membuatkan hati kita tidak merasa bahagia adalah :

1. PEMARAH - sifat ini sifat yg paling mudah dilihat dan dikesan dalam diri manusia. Orang yg pemarah jarang mendapat kawan dan tentu hatinya tidak merasa tenang dan bahagia.

2. PENDENDAM - sifat ini sifat tersembunyi yg selalunya menuggu masa untuk dikeluarkan. Orang yg suka berdendam akan melakukan apa saja untuk membalas dendam meskipun disebabkan hal yg kecil.

3. HASAD DENGKI - sifat yg sinonim dengan bangsa Melayu...maaf saya orang Melayu juga. Tapi, inilah realitinya. Orang seperti ini pantang melihat kelebihan dan kejayaan orang lain.

4. BAKHIL - sifat kedekut. Orang seperti ini sentiasa merasakan orang-orang disekelilingnya inginkan kemewahan yg dimilikinya. Malah, dia sanggup berpura-pura susah daripada menderma duitnya untuk membantu kesusahan orang lain. Allah lebih sayangkan fasikh tetapi pemurah daripada abid tetapi bakhil. Berkongsilah rezeki yg dikurniakan oleh-Nya untuk mendapat lebih keberkatan.

5. TAMAK - orang yg sentiasa tidak puas hati dengan yg sedikit pasti tidak akan puas hati dengan yg banyak juga. Maka, jadilah dia manusia yg tamak. Orang tamak selalu rugi tau...!!

6. TIDAK SABAR - sabar tu kan sebahagian daripada iman :)

7. EGO - ibu segala mazmummah. Orang yg memiliki sifat ini pantang dicabar dari segi zahir mahupun batin. Jadi, bagaimana hatinya hendak tenang dan bahagia...??

8. RIAK - na'uzubillah. Jauhkanlah diri kita dari sifat riak ini. Manusia yg riak atau takbur tidaklah disukai oleh Allah.

9. CINTA DUNIAWI - masalah betul ada sifat macam ni. Tak salah kita berusaha untuk hidup senang di dunia ini. Tapi, janganlah sampai kita cintakan duniawi hingga terlupa akhirat yg menanti.

Wallahu'alam...

p/s : Sharing is Caring (",)

3 comments:

Hirdayu Rahmat said...

maya setuju dengan entry ni sayanggg ^^

Unknown said...

betul.. betul.. betul..

Zul fattah said...

mujur semua diatas tak ada pada saya..huuhu.. baik kn saya? haha--gelak kejam