Pages

Wednesday 6 June 2012

Takut Mati Bila Tidak Solat

Assalammualaikum W.B.T

Cerita pasal mati lagi. Adoiii...topik feveret aku sejak akhir-akhir ni (",) Semalam, ibu kepada salah seorang staff UniRazak (kak Lynn) ni telah kembali ke rahmatullah. Al-Fatihah untuk allahyarhamah. Moga rohnya ditempatkan di kalangan hamba-Nya yg solehah. Amin.

Malam tadi, aku keluar bertemu seorang rakan. Kami singgah di McDonalds, makan-makan, borak-borak bla bla bla. Agak-agak dah rasa mengantuk, kami pun balik la. Sepanjang perjalanan balik tu, banyak juga topik menarik yg dibualkan.

Sampai je di rumah, jam menunjukkan pukul 12.10 minit malam. Tengok lampu bilik housemate masih bernyala. Belum tidur lagi rupanya. Borak-borak pula dengan dia sekejap. Berbual tentang perihal kehidupan of course. Dan aku tersedar jam dah menunjukkan pukul 1.30 minit pagi..!! Okay...aku terus masuk ke dalam bilik aku. Tukar-tukar baju, kemas-kemas katil sikit, terus landing.

Lepas baca doa tidur tu, aku rasa semacam la. Pusing kanan salah, pusing kiri salah, tak pusing lagi la salah. Tiba-tiba rasa berdebar. Teringat pada arwah ibu kak Lynn. Terkebil-kebil mata aku masa tu. Lepas tu rasa takut. Tiba-tiba terdetik, "macam mana la kalau aku mati dalam tidur...?"

Dan masa terdetik tu, aku teringat yg aku belum solat Isya' lagi...!! Astaghfirullahal'azim. Terus bangun, ambil wudu' dan bersolat. Mujurlah aku sempat solat sebelum nyawa aku ditarik. Takut gile aku rasa. Nak telan air liur pun payah. Macam tersekat kat kerongkong.

Ya Allah, KAU hidupkan aku di dalam Iman, KAU matikanlah juga aku di dalam Iman. Amin


p/s : bila mengingati mati ni buat aku rasa insaf, alhamdulillah...aku ada kesedaran tu (",)




11 comments:

maszull said...

assalamualaikum Dylla....alhamdullilah syukur...:)

Unknown said...

Oleh itu kenalah sentiasa jaga solat.. selalunya begitulah selagi x solat mmg selagi tu rasa x tenteram hati.

Siti Asiah said...

Aah..alhamdulillah Allah masih memberi hidayah kpd kita...;)

Ce'gu JAERA said...

yelah kan.,.. abang pun salu terfikir macam tu... nak tido, tengah driving even tgh duduk2 pun.. Kalau lah Allah tarik nyawa aku time belum bersedia ni entah apa la nasib yaa..

Sama2 lah kita fikirkan untuk renungan bersama...

p/s: ada dua orang mati katak kerana eksiden selepas menyaksikan konsert rock 5 tahun yang lalu... kisah itu betul2 memberi pengajaran bermakna..

Dylla Abas said...

@maszull : w'salam mama, alhamdulillah sgt (",)

Dylla Abas said...

@QueeN TerataI : tulah pasal..selalu sangat solat Isya' sebelum tidur, sampai terlupa...adoi, seram gile!

Dylla Abas said...

@Siti Asiah : sangat2 bersyukur sebenarnya..alhamdulillah :)

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : betul tu...sangat takut bila kita mati dalam keadaan tak bersedia atau baru lepas melakukan dosa...na'uzubillah

IntaNBerliaN said...

tu la.. kalu pk ttg mati mmg takut kan.. kdg2 tpikir, segala amalan ni diterima or tak..

Dylla Abas said...

@IntaNBerliaN : betul...takut sgt bila dah terfikir macam tu

Aien Not Alien said...

selagi tak solat memang hati rasa tak tenteram...lagi2 bila ingat mati nanti, segala amalan2 lain....selagi bernyawa selagi itu ada kesempatan untuk beribadat... peringatan untuk diri sendiri jua...