Pages

Thursday 21 June 2012

Maaf Dan Ego

Assalammualaikum W.B.T

Beberapa hari ni ada banyak post kat FB tentang ego untuk mengungkapkan kata maaf. Dan pagi ni aku tertarik dengan entri yg mama Maszull buat tentang topik yg sama juga [klik sini]. Thanks ye mama for the idea ^_^

Seminggu dua ni aku memang ada rasa kecil hati sikit dengan si dia. Tak tahu la nak cakap aku yg emosional ke atau dia yg pentingkan diri. Tapi, pergaduhan tu berakhir tanpa ada kata maaf dari kedua-dua pihak. Aku sebenarnya agak keras hati untuk mengalah kalau aku rasa itu bukan salah aku.

Tapi, dua tiga hari, bila terlalu banyak baca topik yg berkaitan tentang ego untuk mengucapkan maaf, buat aku terfikir, egokah aku...??

Menyepi selama hampir 2 minggu bukanlah bermakna aku tak ambil peduli langsung tentang hal si dia. Aku tetap ambil tahu walaupun di luar pengetahuannya. Itu perbuatan orang egokah...??

Hmm, akhirnya...semalam aku mengalah juga. Mengalah dengan harapan hubungan ni kembali pulih macam biasa. Kadang-kadang, aku terfikir juga...bila 1 pihak je yg sentiasa mengalah, adakah pihak yg 1 lagi tu akan menghargainya...??




p/s : hati rasa lapang bila kita meminta maaf dan memaafkan orang lain (",)









11 comments:

3no gr33ny said...

dalam dua minggu xberhubung ek??

tapi andai selalu macam ni barlah rindu itu lebih bemakna

maszull said...

assalamualaikum Dylla....mekacih terselit nama mama kat n3 ni...

memang betul tu kita akan merasa tersangat lega apabila dpt memaafkan org lain...:)

Unknown said...

sentiasa memaafkan.. tp kdg2 Queen pun berat dan sush nak minta maaf.. tp Queen sentiasa maafkan org yg buat slh dgn Queen dan selalunya mmg xde merajuk smp 2 3 hari.. paling2 2 3 jam je.. pastu ok balik.. hehehe

Ce'gu JAERA said...

Sesuatu yg org pempuan kena tahu, lelaki ada satu sifat ego yg sudah sebati dalam diri. Tu sebab lelaki layak jadi pemimpin utk wanita. Lelaki mmg payah nak minta maaf, tapi akan lebih tbuka jika pasangannya yg memulakannya.

MOga hubung adik dylla akan lebih rapat ya

-syira- said...

kadang2 penat mengalah,rasa mcm dia xhrgai pun..:(

sekarang nk sepikan diri jea laa..

Dylla Abas said...

@3no gr33ny : hmm...hampir 2 minggu tak contact...rindu la juga :p

Dylla Abas said...

@maszull : w'salam mama, mekasih kat mama juga sebab mencetuskan idea utk sy buat entri ni :)

Dylla Abas said...

@QueeN TerataI : hmm...nak ikutkan sy merajuk tak lama...cuma part nak mengalah tu je yg rasa berat sikit...hee :p

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : susah juga lelaki ego ni kan abang...? kalau dia yg salah...disebabkan ego,perempuan yg harus mengalah...tak adil tau..

Dylla Abas said...

@-syira- : kdg22 rasa juga macam tu...tapi jgn sedih2 sangat ye,life must goes on...jgn fikirkan sangat..ceriakan hati sendiri ye :)

IntaNBerliaN said...

memaafkan adlh yg terbaik sbnarnya.. InsyaAllah dia akn mghargai..