Pages

Monday 18 June 2012

Join Aktiviti Untuk KPI

Assalammualaikum W.B.T

Baru-baru ni kat tempat kerja aku ada event yg melibatkan Unirazak's Case Writer Club (UCWC). Kami semua memanglah dijemput hadir. Datang dan pasang telinga je. Memeriahkan majlis. Lagi satu sebab, menyokong usaha UCWC yg dengan gigihnya telah menjemput penceramah luar.

Masa nak masuk theathrette tu, kami kena mendaftar dulu. Hmm...okay, daftar je walaupun dalam hati, "macam-macam hal la!" Sekali masa nak daftar tu, keluar la dialog dari orang-orang yg menguruskan event tu, "korang datang sini boleh dapat markah lebih untuk KPI tau!" Aku masa tu macam blur kejap. KPI...?? Oh, okay...faham...tapi, betul ke boleh dapat markah lebih...?

Memang la sebelum ni Dato' Zabid pernah cakap sesiapa yg join aktiviti-aktiviti tambahan seperti UCWC ni contohnya, dapatlah extra mark. Lagi bagus kalau ada yg join aktiviti sukarelawan kat luar sana tu. Hmm...demi meningkatkan markah KPI, aku sanggup jadi sukarelawan. Tapi, ikhlas ke nanti...??

Haa, tu persoalannya sekarang ni. Sebelum ni, aku pernah rasa nak join kak Ila jadi sukarelawan untuk Yayasan Salam. Mereka ni selalunya membantu golongan anak-anak yatim dan orang-orang susah. Aku memang rasa teruja bila kak Ila cerita pengalaman dia dengan Yayasan Salam. Best sangat! Selain dari dapat memberi sumbangan berbentuk tenaga dan kebendaan, dalam masa yg sama kita boleh bermuhasabah diri. Haa...kalau aku join boleh dapat extra mark tu!!

Tapi, tulah. Jangan buat kerja kalau hati tak cukup ikhlas, Dylla. Tak elok macam tu. Tak kisah la KPI kau tu macam mana. Urusan dunia dengan urusan akhirat kena pandai uruskan. Jangan terlebih sangat tang urusan dunia tu. Bawa la sikit bekalan untuk di sana kelak. Dapat membantu untuk beratkan sikit neraca kanan pun dah cukup baik, kan...?

Sempat bergambar sebelum acara bermula (",)


p/s : niat join event UCWC tu bukan sebab KPI pun...sebab nak "lari" kejap dari urusan kerja yg memeningkan...hoho (",)





7 comments:

Unknown said...

kalau buat ikhlas dpt kebaikan utk 2-2 kan dylla. kalau mula2 agak terpaksa insyaallah lama2 nnt jdlah ikhlas bila dtg rasa seronok tukan.

3no gr33ny said...

itulah namanya menyelam sambil minum air..dapat ilmu..dapat pengalaman..dapat pahala..dan yang penting..ejoy!! =)

Nilam suhana said...

saya pun teringin nak buat kerja2 amal macam tu.. macam best jer...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

bestnye dpt buat kerja amal mcm ni...banyak manfaat yg boleh kita dpt kan :))

Ce'gu JAERA said...

yang penting buat kerja dengan ikhlas kan adik... saya pun kalau ada event2 macam tu saya akan pegi... sebab nak larikan diri daripada beban tugas yang memeningkan di sekolah.. hehehehe

IntaNBerliaN said...

kalu kita buat keje dgn ikhlas, pasti ada ganjarannya kan :-)

maszull said...

assalamualaikum dylla...jika ada keiklasan pasti ada ganjarannya..:)