Pages

Thursday 14 June 2012

Beradablah Sikit

Assalammualaikum W.B.T

Semalam kononnya nak update lagi 1 entri sebelum tidur. Tapi, disebabkan selesema yg belum pulih sepenuhnya ni, aku terus je makan ubat dan tarik selimut...tidur!

Sebelum tidur tu, adalah seorang hamba Allah ni **kawan sepejabat** dok SMS aku. Okay la. Aku reply je SMS dia tu. SMS last yg aku dapat, dia wish "good night". So, end of story. Tapi..............tiba-tiba dia call pula. Eh, bukan dah "good night" ke...? Dah la mata aku rasa berat gile waktu tu. Kesan ubat selesema dan ubat batuk yg melampau. Gile banyak dadah dalam ubat tu!

Aku pun dengan baik hatinya, jawablah panggilan telefon tu. Si pemanggil tu sempatlah bertanya sama ada aku marahkan dia ke. Sebabnya, dua tiga hari ni dia kata aku macam dingin sikit dengan dia. Tak berapa nak bertegur sapa macam dulu. Hmmm...aku kerut-kerut dahi dah. Ye ke..? Aku rasa biasa je. Dia tu je yg "busy" sangat lately.

Si Pemanggil : Kalau kau marah kat aku...aku minta maaf ye

Aku : Wehhh....takde la, aku nak marah pasal apa pula?

Si Pemanggil : Mana la tahu...kot-kot kau ada rasa tak puas hati dengan aku

Aku : Takde la. Kenapa...kau ada buat benda yg tak memuaskan hati aku ke..? Kau ada buat benda yg boleh buat aku marah ke...?

Si Pemanggil : Takde la, aku tanya je...kalau ada...

Aku : Kau ni kenapa...? Lain macam je aku dengar...okay ke tak ni?

Si Pemanggil : Takde la. Okay la tu kalau kau tak marah. Lainkali la aku cakap ye...

Aku : Wehhh...kau kenapa?? Kau nak cakap apa ni...? Cakaplah...

Si Pemanggil : Takde apa-apa...sorry la ganggu kau malam-malam ni...

Aku : Peliklah perangai kau ni...kau kena.....(tutttt....tuttttt....)

Tiba-tiba talian dimatikan. Tak sempat aku nak habiskan ayat. Sungguh tak beradab. Aku cukup tak suka orang yg menamatkan perbualan telefon dengan cara macam ni. Mula la mulut ni rasa nak maki hamun kan. Nasib baik la aku dah tak larat nak fikir apa-apa. Otak fikir nak tidur je.

Dan pagi tadi, si Pemanggil tu datang minta maaf. What the....??? Jadi, memang betul la dia sengaja putuskan talian tu sebelum aku habis cakap semalam. Memang macam bertih jagung la mulut aku tadi. Marah + nasihat + menyindir...complete package aku bagi!

Kawan-kawan, kita ni hidup ada adabnya. Sedangkan nak masuk ke dalam tandas pun kena beradab, inikan pula bila melibatkan orang lain. Hormatilah sikit perasaan orang lain sebelum kita buat apa-apa tindakan. Kalau kita mulakan perbualan itu dengan baik, akhirinya dengan baik juga. Barulah kedua-dua pihak rasa senang hati.


p/s : memang cukup pantang orang putuskan talian waktu aku belum habis cakap...sigh!!!






13 comments:

MizzTina said...

amboi..macam tu je???

IntaNBerliaN said...

samalah.. akak pun xsk.. sbb akak jnis yg lps sembang mesti bg slm n sy babai.. :-)

Unknown said...

Queen pun pantang gak bab ni.. mmg sakit hati lah kalau tiba2 putuskan cmtu je.. ckp x abis lg ni.. :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

memang pantang xabis ckp g dh tak phone tu..kurang peradaban hihi

maszull said...

assalamualaikum dylla...yer la kita belum habis ckp dah letak telepon tu kalau mama pun geram juga...:)

Ce'gu JAERA said...

Hahaha. Adik dylla ni pemanas juga ya. Tp betul juga kan. Bg sy mmg kurang ajar buat org tgantung mcm tu. Blm ckp abis dah putuskan talian. Bengap tul

Dylla Abas said...

@MizzTina : kan...macam tu je...mau tak bengang!

Dylla Abas said...

@IntaNBerliaN : tulah pasal..tak sempat nak burbye pun semalam...hee :p

Dylla Abas said...

@QueeN TerataI : memang menyakitkan hati

Dylla Abas said...

@Wanieys : kurang adab la tu...tu pasal jadi macam tu :p

Cikrosecute said...

Melayu kita budaya kita...menyakitkan hati orang cam tue...

Dylla Abas said...

@maszull : w'salam mama, memang rasa geram sangat semalam,tapi sebab ngantuk malas nak fikir banyak :)

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : agak panas la bila t'paksa berdepan dengan orang-orang macam ni..hehehe