Pages

Wednesday 21 December 2011

Malang tu memang tak berbau

Assalammualaikum W.B.T...

Poyos gile tajuk entri. Semua orang tahu malang tu memang tak berbau kan. Kalau la aku ada kelebihan untuk boleh menghidu bau malang tu, kan bagus...haha..mengarut sudah!

Nak cerita pasal malang ni, memang tak akan habis la ye. Macam-macam jenis malang ada. Malang yg sedikit atau malang yg banyak. Malang yg sedikit tu mungkin kita tak rasa teruk sangat la. Mungkin kita boleh cakap, "alah, nak buat macam mana, benda dah jadi..." Tapi, bagi yg ditimpa malang yg banyak atau malang yg sangat teruk, macam mana pula..? Atau pun bagi sesiapa yg ditimpa malang yg bertimpa-timpa..??

Hmm...kesian. Itu jelah yg mampu aku ucapkan. Sebab aku sendiri pernah ditimpa malang. Aku hanyalah manusia biasa yg sentiasa terdedah kepada bahaya dan sebagainya. Tapi, aku percaya, tiada siapa pun di dunia ini yg tak pernah ditimpa dengan nasib malang, kan..?

Cuma, janganlah kita terlalu taksub dengan nasib malang ni sehingga dengan mudah sekali menggelarkan diri kita atau sesiapa jua sebagai INSAN BERNASIB MALANG. Tiada siapa pun di dunia ini yg dilahirkan malang atau sebaliknya. Kita yg mencorakkan diri kita untuk menjadi apa.

Bagi aku sendiri, walaupun baru-baru ditimpa malang yg tidak disangka-sangka, dan meninggalkan kesan kepada fizikal aku, tapi aku bersyukur sebab boleh 'sembuh' dengan cepat sekali. Alhamdulillah. Semoga Allah merahmati hidup aku dan korang semua ye..amin (",)

11 comments:

MizzTina said...

ujian utk kite sebenarnya..

Ce'gu JAERA said...

betul tu dylla.. tiada manusia yang tak terlepas dgn sifat malang... semuanya adalah ujian utk kita terus tabah bukannya berputus asa...

hadapi semuanya dengan senyuman (",)

3no gr33ny said...

bykkn la kita bersoa supaya dijauhai bala bencana,musibah daripadaNya...dan moga kita kuat, tabah dan tenang melalui semuanya

Ce'gu JAERA said...

selamat pagi adik Dylla.... have a nice Thursday... (",)

Zul fattah said...

ujian dunia ni, penghapus dosa di akhirat

Ezad Skytech said...

semua tu adalah ujian untuk menguji kita...:D

Dylla Abas said...

@mizzkechique : hmm..betul tu..setuju :)

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : masa mula2 ditimpa malang memang x mampu nak senyum la cikgu..hehe

Dylla Abas said...

@3no gr33ny : insyaAllah..dengan doa je kita akan dekat dengan-Nya kan :)

Dylla Abas said...

@Zul Fattah : ye..dan itulah yg dipanggil kafarah (",)

Dylla Abas said...

@Ezad Skytech : menerima ujian dengan sikap yg positif mungkin akan jadikan kita lebih tabah