Pages

Tuesday 13 December 2011

Luak Sangat Ke Rupa Yg Cantik Tu Kalau Korang Senyum..??

Haa..panjang kot tajuk entri!! Ini bukan entri luahan perasaan. Cuma nak berkongsi pengalaman dan pendapat aku je. Takde kena-mengena langsung dengan sesiapa. Baik secara langsung atau secara tidak langsung. Harap maklum.

Baru-baru, aku drive balik ke kampung di Slim River, Perak. Satu-satunya highway yg akan dilalui ialah PLUS Highway. Dari KL, aku melalui DUKE Highway terlebih dahulu sebelum masuk ke PLUS Highway tu. Kebetulan, masa tu sangat banyak kereta. Aku pula bukanlah pengguna Touch n Go. Jadi, beraturlah aku menunggu giliran membayar tol.

Tiba giliran aku, jurutol tu punyalah masam gile muka dia!! Cantik orangnya. Tapi, sayang sekali sungguh kedekut dengan senyuman. Aku bayar, aku cakap terima kasih, aku senyum sorang-sorang! Best kan situasi tu..? Dah la aku yg cakap terima kasih. Tapi, takpelah. Aku fikir mungkin dia letih kot, sebab dah banyak sangat senyum.

Aku teruskan pemanduan hinggalah ke exit Behrang. Kat situ, nasib aku masih tak begitu baik bila terjumpa lagi jurutol yg masam mencuka! Ish, hari tu hari masam sedunia ke..?? Ke aku ni yg terlebih-lebih sangat senyum kat orang..? Jurutol yg kedua ni lagi best. Dah la tak nak senyum. Ambil duit pun aloi-balai je. Lepas tu masa aku cakap terima kasih, dia boleh buat tak tahu. Haishhh...cantik sangat perangai macam tu!

Kalau rasa diri tu tak murah dengan senyuman, janganlah bekerja di bahagian khidmat pelanggan. Cari kerja lain. Dok kat ofis buat akaun. Selalunya orang-orang kat bahagian akaun department ni yg suka masam-masam muka ** pernah ada pengalaman...hehehe

Apalah salahnya senyum sikit. Bukan buat dosa besar pun. Senyuman tu kan sedekah yg paling murah dan mudah. Nak suruh sedekah duit, memang berat la kan. Sedekah senyum pun kedekut sangat ke..?? Tak luak rasanya rupa yg cantik tu kalau kita senyum kat orang lain.

Google

p/s : ada ramai juga jurutol yg ramah mesra (",)

8 comments:

MizzTina said...

sound je..

siti said...

huhuhu. bukan hang pon muka ketat macam harammmm??? what u give, u get back.

3no gr33ny said...

bila kita ikhlas bekerja..semuanya akan dipermudahkandan rezeki yang kita dapat tu lebih berkat

Ce'gu JAERA said...

suka dgn ayat ni---->

"Kalau rasa diri tu tak murah dengan senyuman, janganlah bekerja di bahagian khidmat pelanggan. Cari kerja lain. Dok kat ofis buat akaun"

yela, saya pun paling nyampah dgn pekerja2 yg mcm tu.. Tak suka dok situ, baik bagi dengan org lain yang lagi berminat

Dylla Abas said...

@mizzkechique : tak sampai hati nak sound..sebab rasa mungkin dia memang letih kot..huhu :p

Dylla Abas said...

@siti : eh, cik siti ni kenal sgt dgn sy ye..?? sy tak perasan pula sy pernah buat muka ketat..tp takpelah.terima kasih atas teguran ni :)

Dylla Abas said...

@3no gr33ny : sepatutnya macam tulah kan (",)

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : yelah..dulu2 masa sy kerja bahagian akaun pun memang susahnya nak senyum..stress memanjang..hehehe..sebab tu tukar cari kerja lain ni :)