Pages

Wednesday 25 July 2012

Diari Ramadhan Dylla (2) : Day 5

Assalammualaikum W.B.T

Disebabkan mood yg sangat ceria hari ni, puasa pun jadi ceria je. Semangat betul aku. Ke sana ke sini...dok ulang-alik ke blok sebelah di tempat kerja, tak rasa apa pun. Alhamdulillah. Sedikit penat pun tak rasa. Wah, menakjubkan! Macam ni rupanya ganjaran bagi orang yg menghadapi harinya dengan penuh semangat dan mood yg ceria. Hehehe...okay, dah tu Dylla. Tak habis-habis nak mention yg kau tu ceria sangat hari ni >_<

Alhamdulillah. Selesai sudah puasa ke-5 bagi seluruh umat Islam di atas muka bumi ni. Petang tadi, aku dan housemate sempat singgah di bazaar Ramadhan yg berdekatan dengan Jalan TAR tu. Alang-alang dah lalu kan. So, singgah la kejap. Aku sempat beli nasi dan beberapa jenis lauk yg menjadi kegemaran aku. Housemate aku pula beli lauk je hari ni. Katanya nak elakkan makan nasi sepanjang Ramadhan ni. Hmm..betul juga tu. Kalau tengok menu buka puasa dia dari 1st puasa hingga la ke hari ni, memang dia tak sentuh nasi pun. 

Tapi....................

Memang la dia tak makan nasi. Tapi, makanan lain yg dia makan tu...masyaAllah, aku sampai terpaksa tegur la tadi. Banyak sungguh dia beli. Lepas tu, memang tak pernah habis. Aku memang tak boleh tolong habiskan. Menu aku sendiri pun gigih aku nak habiskan. Sebab tu aku tak kan beli banyak-banyak. Dah tahu banyak mana perut aku boleh terima makanan di bulan puasa ni. So, jangan la cari penyakit.

Kalau berbelanja mengikut nafsu, begitu la jadinya kan. Hmm...aku geleng kepala jelah bila tengok si housemate begitu sakan membeli beraneka jenis makanan. Dia tolak nasi, tapi lauk-pauk yg dibeli mengalahkan orang nak makan untuk bertiga. Macam mana tu...?? Hmmm...aku tak kisah. Duit dia. Tapi, kalau tak habis...kan membazir namanya tu. Syaitan dah kena rantai. Siapa pula yg menghasut...?

Tepuk dada tanya la hati. Kalau kita tak mampu nak kawal nafsu kita sendiri, jangan salahkan Syaitan pula. Syaitan memang tepuk tangan je tengok ada 'sahabat-sahabat' dia yg masih wujud walaupun selepas dia dirantai. Wallahu'alam.




Photobucket

4 comments:

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

bulan posa kalu g bazar mmg rambang mata rasa mcm2 nk mkn kan..tu yg jd banyak membeli hihihi

maszull said...

assalamualaikum dylla...betul tu kena juga tengok habis ke x masa memakannya kalau x habis memang membazir sungguh rasanya beli banyak2kan..:)

Afasz said...

rama2 biru...cantik :)

3no gr33ny said...

janganlah kita terikut-ikutkan nafsu mata semata-mata di bulan mulia ni