Pages

Wednesday 23 May 2012

Sport Check

Assalammualaikum W.B.T

Eh, hari ni aku macam rajin pula update blog kan. Dah masuk entri ke-3 untuk hari ni **eleh...baru 3 entri dah nak kecoh...huhu** Tengah lepak-lepak dalam bilik, sambil-sambil BW, layan lagu-lagu lama, tiba-tiba teringat kenangan ketika bersekolah di sekolah berasrama dulu.

Aku pernah bersekolah di asrama tau sebelum ni **alah, sekolah teknik je pun** Macam-macam kenangan ketika belajar di situ. Belajar sekelas dengan kawan-kawan yg sama dorm, ada kebaikan dan keburukannya juga. Tapi, sekarang bukan nak cerita tentang kebaikan dan keburukan tu. Aku nak cerita tentang kenangan sport check. Mesti semua orang tahu apa itu sport check, kan..?

Dulu-dulu, kalau di asrama, sport check ni dijalankan kalau ada kes je. Contohnya, ada kes kecurian ke. Kes pelajar tiba-tiba 'hilang' ke. Macam-macam kes lagi la pendek kata. Jadi, kenangan sport check di bangunan asrama tak sehebat kenangan sport check ketika di bangunan akademik la.

Masa aku baru-baru masuk sekolah tu **waktu aku jadi junior la senang cakap** banyak gile sport check yg pengawas-pengawas sekolah suka buat. Sikit-sikit sport check. Rimas gile aku rasa. Setiap hari Isnin memang tak payah cakap la...hari wajib sport check okay! So, setiap Isnin tu semua pelajar memang proper gile la **termasuk la aku sendiri** Hari-hari lain tu, na'uzubillah...ada juga yg aku tak berapa nak cam, orang ke penyamun ni..?? Hahaha...adoi, gurau je (",)

Al-kisahnya, aku pernah kantoi untuk 1 sport check ni. Sport check yg julung-julung kali dijalankan sebaik saja tamat minggu orientasi. Hampagas betul! Kantoi pada sport check pertama...pecah rekod sungguh!

Kat sekolah tu memang la mewajibkan pelajar-pelajar perempuannya menutup aurat. Aurat di sini bermaksud, memakai tudung, memakai singlet **kaler putih je tau...kaler lain tak boleh** memakai kain dalam dan tidak boleh melipat lengan baju kurung. 

Masa tu, aku kantoi untuk 2 perkara. 1-aku lipat lengan baju kurung. 2-aku tak pakai kain dalam! Adoi laa...kesengalan yg tak boleh dimaafkan. Mungkin sebab dah terbiasa buat kat sekolah lama, jadi benda tu dah sebati dengan aku. Masa tu aku fikir, apa fungsinya kain dalam tu kalau dah kain kurung sekolah yg kaler biru laut tu dah tebal gile..?? Takut sangat yg bukan muhrim nampak kaler kulit kaki kita agaknya. Wallahu'alam. Tapi, untuk 2 kesalahan tu, aku tak dibenarkan masuk ke kelas untuk waktu pertama pembelajaran di hari pertama! Gila tak?? Bukannya kena buat apa-apa pun. Hanya di tahan dari masuk kelas je. Apala...

Masa tu, aku tengok kakak pengawas yg mengantoikan aku macam nak telan dia je. Memang la aku buat salah, tapi bagi la denda yg bernas sikit. Dah tak sempat aku nak berkenalan dengan cikgu pertama yg mengajar aku masa tu. Sedih tau..sob..sob..

Tapi, itu memang pengajaran terbaik buat aku la. Lepas je kantoi tu, aku dah tak lipat lengan baju kurung lagi. Habis-habis pun aku sinsing kejap la. Tu pun masa nak buat kerja. Selebihnya, aku selesa lengan baju kurung tu 'terletak' pada tempat yg sepatutnya. Kain dalam?? Memang terus pakai la sampai sekarang. Baru aku faham rasa 'selesa' memakai kain dalam tu macam mana. 

Kepada kakak pengawas yg mengantoikan aku tu, terima kasih kerana mengajar saya untuk menjadi perempuan yg lebih beretika (",)

p/s : sebenarnya malu gile kantoi sebab tak pakai kain dalam...hahahaha





10 comments:

Ce'gu JAERA said...

haaa?? tak pakai pakaian dalam??? ahahahaha... kelakar lah adik Dylla ni.. saya plak yang tersipu2 malu... hihihihi... (",)
syukurlah, pengalaman mengajar kita erti hidup yang lebih matang...

Memori itu memang indah kan...

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : alah...kain baju kurung tu kan dah labuh..bukan orang perasan pun sy tak pakai atau tak pakai kain dalam tu..

psst..abang, kain dalam la..bukan pakaian dalam..lain maksudnya tu..adess..sy pula yg dh rasa malu ni :p

3no gr33ny said...

sahabat Gen2Merah dah salah faham..huhuk!!

memang siapa2 yang kantoikan kita memang rasa nak telan..sampai sekarang hamba ada gelaran untuk manusia yang melaporkan pada warden tentang hitter hamba yang boleh buat masak..huh!

Eera Shera said...

skola sy pn ada. nyampah tau tak. sy kantoi kuku pnjg..ala pnjg sikit je haha.. lps tu sibuk nk ambik nama. lps tu lmbt la msk klas.. grrr

Unknown said...

alamak.. Gen2 ni terlebih nervous lak baca entri ni yer.. dylla.. rasanya bila pakai baju kurung kalau pakai dgn kain dlm skali mesti tersa lebh selesa... dulu masa sekolah Queen selalu gak kantoikan budak2 yg x pakai kain dlm dan anak baju/singlet

IntaNBerliaN said...

hihiii.. kain dlm ni dulu mmg fav saya.. xleh xpakai.. rs xselesa... tp sy pun pnh gak kne denda cuma dah terlupa pasal apa..

Dylla Abas said...

@3no gr33ny : hahaha...sebut pasal gelaran memang teringat pada senior2 sekolah dulu yg pernah digelar macam2 :p

Dylla Abas said...

@Eera Shera : hehehe...kan..dulu tak suka nak kawan dengan pengawas..rasa macam diorang ni apa je :)

Dylla Abas said...

@QueeN TerataI : tulah pasal..sekarang bila dah biasa pakai kain dalam, memang rasa sangat selesa

Dylla Abas said...

@IntaNBerliaN : hihi..rasanya kenangan kena denda tu yg bila teringat balik buat kita rasa nak ketawa sorang2 kan :p