Pages

Tuesday 22 May 2012

Bila Kesetiaan Diuji

Assalammualaikum W.B.T

Bersua kembali kita dalam rancangan...apa yg kau merepek ni, Dylla..?? Okay. Tak nak mengarut lama-lama. Alhamdulillah. Dapat juga aku buat 1 entri setelah senyap beberapa hari ni. Idea untuk tulis entri ni datang selepas aku berbual di YM dengan seorang kawan lama, yg aku kenali sejak hampir 10 tahun yg lalu **lama juga kita dah kenal ye kak amy**

Takde niat nak bercerita sangat tentang kisah cinta aku kepada umum. Sekadar untuk perkongsian bersama. Aku kenal dengan si dia selama hampir 2 tahun. Dan dalam tempoh perkenalan ni, banyak benar duka daripada suka yg telah aku lalui. Banyak benar dugaan yg datang. Banyak juga rintangan yg terpaksa di hadapi. Amboi, macam apa je. Tapi, itulah realitinya. Aku tak pasti sekuat manakah aku, tapi yg pasti aku terus lalui semuanya hingga kini. 

Belum pasti apakah kesudahannya, tapi, alhamdulillah...berkat kesabaran aku, aku berjaya menempuhinya hingga ke tahap ini. Tapi, jalan ceritanya masih panjang. Cerita yg ada sehingga ke hari ini, yg aku nak kongsi dengan kawan-kawan semua, ialah tentang kesetiaan yg diuji.

Hmm...agaknya, bila dah lalui banyak sangat dugaan, aku dah jadi kebal kot dengan dugaan-dugaan lain..?? Wallahu'alam. Tapi, itulah yg aku rasa. Bila kak Amy bercerita tentang sesuatu yg begitu tepat untuk dikaitkan dengan si dia, buat aku terfikir panjang. Andai kata persamaan itu memang ada, agak gila juga aku masih setia...hahaha..kesetiaanku diuji ni weh!! Tapi, alhamdulillah...aku tak cepat melatah. Aku terima dengan hati yg terbuka. Andai kata si dia memang begitu, ini memang dugaan yg Allah nak beri pada aku. Tapi, jika si dia sebaliknya, maka aku la orang yg akan paling berasa senang hati.

Kenapa aku masih setia bila dah pelbagai cerita tentang si dia yg aku dengar..? Entah. Naluri mungkin. Naluri yg memujuk supaya aku terus setia. Well, nak ikut hati, mati...nak ikut rasa, binasa. Jadi, aku ikutlah naluri. Selalunya naluri akan membawa kita ke jalan yg sepatutnya kita harus lalui.

Apa pun, kita sebagai manusia biasa, hanya mampu merancang. Selebihnya, Allah yg menentukan. Begitu juga la dengan aku. Apa yg aku rancang hari ini, belum tentu dapat dilaksanakan keesokan harinya. Kesetiaan yg diuji ni belum tentu mematikan semangat aku untuk teruskan hidup seperti selalu.

Kak Amy, thanks for your concern. I'll take care of myself...as usual..as you know me. Hanya perlu berdoa, moga semua urusan aku dipermudahkan-Nya, dan diberikan yg terbaik untuk aku melengkapkan kehidupan aku ni..wallahu'alam.


p/s : aku memang seorang yg setia la..hahaha (",)



9 comments:

Ce'gu JAERA said...

alangkah bestnya dapat kekasih yang setia macam adik Dylla... kalau lah jodoh saya macam tu kan seronok.. (",)

Kancil 8349 said...

:)...amin

MizzTina said...

semoga kesetiaan ni berpanjangan.. akak pun setia gak.. =) chewahhh

Unknown said...

org kata setia pun ada batasnya dylla.. setia utk kekasih lain ceritanya.. setia utk suami lain ceritanya. Tapi kita gunakanlah akal dan fikiran yg Allah beri kerana pilihan di tangan kita.. X boleh juga kita hanya berharap pada takdir dan ketentuan Allah. Tapi andai setia itu membawa kebahagiaan yg sepatutnya maka semestinya terus setia. Akan tetapi kesetiaan itu hny buat kita derita utk apa? Knp perlu kita pilih jln derita hanya krn seorg manusia yg kita blm tahu lg ketetapan hatinya... Walau apapun berdoalah selalu pada Allah minta dipermudahkan segalanya. :) harp maaf andai ada tersalah kata.. sekadar memberi pendapat :0)

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : best juga dapat pasangan yg setia..tapi mana nak cari ni..?? hahahaha :)

Dylla Abas said...

@Kancil 8349 : (",)

Dylla Abas said...

@mizzkechique : insyaAllah..amin :)

Dylla Abas said...

@QueeN TerataI : hmm..betul cakap Queen tu..sy terus setia tapi alhamdulillah, bukan untuk penderitaan la..bukan setia pada manusia tentunya..tapi setia pada perasaan sendiri..hahaha...puitis sungguh..apapun terima kasih..hargai sangat nasihat Queen tu :)

3no gr33ny said...

hamba sokong kata2 sahabat yang berpengalaman Queen Teratai..