Pages

Wednesday 30 May 2012

Orang Tak Akan Faham

Assalammualaikum W.B.T

Hari ni aku nak cerita tentang topik pehamanan orang lain terhadap tindakan kita. Sebagai manusia biasa, kita memang tak akan lari dari bersikap salah faham. Salah faham terhadap perlakuan manusia lain yg berlaku di depan mata. Mata yg memandang belum tentu faham dengan apa yg berlaku.

Tapi, kebiasaannya kita pasti akan terus membuat kesimpulan yg menunjukkan kononnya kita faham mengapa perkara tu berlaku. Contohnya :

"Awak tak perlu jelaskan apa-apa lagi. Saya nampak sendiri awak berpegangan tangan dengan perempuan tu. Mata saya jadi saksi!"

Jelas di sini, kuasa mata telah mengawal emosi kita. Apa yg aku nampak, selalunya perempuan la yg berada di situasi begini. Perempuan dan emosi memang tak boleh dipisahkan. Tapi, bukan bermakna takde lelaki dalam kategori ini. Kebiasannya. lelaki akan lebih tenang. Mereka selalunya boleh menunggu penjelasan yg bakal memuaskan hati mereka.

Begitulah manusia. Suka membuat keputusan hanya dengan melihat saja. Memang benar, belum tentu apa yg kita nampak, itulah yg berlaku. Mungkin ada cerita di sebaliknya yg kita tak pernah tahu.

Jadi, kita sebagai manusia biasa yg kadangkala boleh termasuk dalam kategori begini, sentiasa la waspada. Setiap tindak-tanduk kita mesti ada yg memerhati. Kita tidak boleh bersikap ambil mudah dengan kata-kata orang tentang setiap tindakan kita. Bak kata pepatah, kalau tiada angin masakan pokok boleh bergoyang. Begitulah perkaitannya. Jika kita melakukan perkara yg mengundang tanda tanya kepada orang lain, pasti orang akan mengata. Tidak kiralah mengata akan keburukan atau kebaikan.

Memang manusia tak akan pernah faham. Jadi, cuba fahamkan mereka . Buat sesuatu dengan jelas dan mudah utnuk difahami. Terlalu banyak cerita negatif walaupun kita tidak melakukannya juga boleh mengakibatkan tekanan perasaan pada diri kita. Cuba jauhi perkara sebegini. Kalau bukan kita yg jaga hati kita sendiri, siapa lagi yg kita nak harapkan...betul tak?

p/s : kalau boleh tak nak buata sesuatu yg boleh buat orang lain salah faham...sebab orang memang tak akan faham

8 comments:

Unknown said...

moral of the story.. jagalah perilaku, tindakan, tindak tanduk.. bataskan pergaulan spy org x boleh salah faham pada kita... :)

IntaNBerliaN said...

kdg2 org akn terus buat kesimpulan tanpa berusaha utk selidik perkara sebenar..

Bobo said...

manusia mmg mcmtu.. cpt berfikiran -ve..

Kazman / Sue said...

bab salah faham ni memang susah jugak kita nak kawal kerana kita tak faham apa yg orang faham kan...

Zul fattah said...

slah fham sentiasa terjadi dlm kdupan kita.. biase la.. kita ni sbgai manusia.. tak terlepas dari buat salah..

Ce'gu JAERA said...

ya betul, tu sebab antara lelaki dan wnita kena bataskan pergaulan.. kelak akan menimbulkan fitnah yang menyakitkan hati...

Salah sangka akan timbul bilamana pandangan mata orang lain terhadap tindak tanduk kita...

Mat pagi adik

Zul De Alexis said...

manusia memang cepat menilai sesuatu tu tanpa perlu tahu kenapa dan mengapa...:)

Ce'gu JAERA said...

adik Dylla ni kan.. hari tu kan main lagi satu hari boleh hapdet sampai 3-4 entri... ini dah hampir seminggu takde entri baru.. ekeke..

Ikut cam abang la... satu entri satu hari je... tak juga serabut kan... pengunjung pun tak pening2 baca banyak entri..

Entri selebihnya boleh buat auto publish untuk seminggu... baru lah keep up to date...

mat pagi adik ku (",)