Pages

Friday 4 May 2012

Lata Hammer, Bentong

Assalammualaikum W.B.T

Lamanya tak update blog. Blog ni dah la buruk. Bertambah buruk dah jadinya...huhu :p

Well...sebenarnya kepenatan beraktiviti lasak selama dua minggu berturut-turut menjejaskan mood nak berblogging. Haa..melampau sangat bunyinya kan. Tapi, betul...tak tipu. Ni pun baru je nak terasa segar kembali seeperti sediakala.

Dua minggu lepas ** ya Allah...gile lama peram cerita ni ** aku ke Lata Hammer yg terletak di Bentong, Pahang. Bagi sesiapa yg memang tak pernah dengar nama Lata Hammer tu, mungkin lebih familiar dengan nama Perting Valley. Kalau nama tu pun tak pernah dengar, sila rujuk dengan uncle Google la ye (",)

Kami ke sana seramai 5 orang. Yg bestnya, kereta standard boleh jadi kereta rally. Dan yg paling best, dua-dua kereta tu adalah kereta manual, dan yg boleh drive kereta manual hanya aku dan Fahzan. Wahhh...gila betul aku terpaksa me'rally'kan kereta tu. Jalan nak menuju ke sana memang maveles la. Tercabar kesabaran aku memandu kereta manual masa tu.



Fisrt crossing - mesti kena lalu sungai ni untuk teruskan perjalanan
 Alhamdulillah, kami selamat tiba hampir jam 11pagi. Sempat singgah di balai polis Bentong untuk membuat laporan tentang aktiviti camping selama dua hari tu. Tapi kan, masa nak buat laporan tu, adalah seorang abang polis ni boleh tanya kat kitaorang, "eh, korang nak pergi Lata Hammer ni takde dengar cerita apa-apa ke pasal tempat tu...?"

Aku yg masa tu tengah isi form, terus pandang abang polis tu. Jangan la bikin spoil abang polis ni. Cerita apa pula..? Aku tak pernah dengar apa-apa pun. Tetiba je rasa nak patah balik...hahahaha



Berhenti rehat kejap...letih tau!!



Ada signboard Lata Hammer kat situ

Tapi, kami teruskan juga perjalanan. Sebelum mendaki, Shukry sempat membaca doa agar kami selamat pergi dan kembali. Perjalanan mengambil masa selama 1 jam 20 minit. Itupun sebab berhenti sebanyak 3 kali. Memang penat. Tapi, lepas tengok air terjun kat Lata Hammer tu, terus hilang penat. Rasa tak sabar-sabar nak mandi.



Nampak tak cerun ni...??
Haa..kena turun sini tau nak ke Lata Hammer tu



Aku teragak-agak juga nak turun pada awalnya
Gila curam...seram aku!!



Taraaaa...ini la dia Lata Hammer a.k.a Perting Valley Waterfall



Ada pantai kat kawasan ni...cantik kan??

Yg lelaki terus bergegas siapkan tapak khemah dan pasang khemah. Dan kebetulan, perempuan hanya berdua je. Jadi aku dan seorang perempuan lagi tu ** sepupu aku je ** sibuk-sibuk siapkan makan tengahari. Masing-masing dah lapar sebenarnya.



Aktiviti mendirikan khemah


Hari pertama tu, takde aktiviti pun. Lepas je makan tengahari, kami mandi-manda sebelum sekumpulan orang asli sampai di situ. Bila ditanya, mereka kata nak memancing ikan. Oh, ada ikan rupanya! Terus rasa teruja. Patutlah si Shukry tu bawa pancing. Aku tak terfikir lak nak tanya.

Petang tu, masing-masing dah kepenatan dan terlelap dalam khemah. Aku tersedar dari tidur hampir jam 6.30 minit petang. Gile lama aku tidur! Nikmat sungguh dapat tidur dengan bunyi-bunyi unggas dan udara yg nyaman. Jangan jeles ye...hahaha



Ini betul-betul tau...bukan lakonan semata-mata (",)

Sebaik saja keluar dari khemah, sepupu aku dah sibuk-sibuk sediakan bahan untuk BBQ. Wahhhh...menarik!! Aku terus la menyibukkan diri. Membantu apa-apa yg patut. Dah siap makan, kami turun ke kawasan sungai untuk menyuluh udang. Haa...mesti pelik kan? Betul...memang kitaorang terpaksa menyuluh udang sebab dah malam dah waktu tu. Rasa sangat-sangat tenang. Bunyi air terjun. Bunyi binatang-binatang dalam hutan tu. Semuanya menenangkan.



Sempat layan perasaan masa aktiviti menyuluh udang malam tu...ngee :p

Kami kembali semula ke khemah hampir jam 11 malam. Sempat pula si Fahzan tu request maggie sebelum tidur. Lapar katanya. Okay la. Aku pun masakkan jelah. Lagipun, sepupu aku tu pun nak menjamu perut husband dia juga, Yohan. Lepas makan-makan, terus masuk khemah. Layan mata pula.



Errr....aku la tu kot...hahaha

Hari kedua, kami teruskan aktiviti mandi-manda. Kena mandi puas-puas sebab lepas lunch dah nak balik. So, aku pun apa lagi. Selain mandi, bergambar sakan la. Tu kan aktiviti wajib (",)



My cousin n her husband



Yohan dan Fahzan
 

Isi perut sebelum balik umah (",)

Dah bersiap-siap semua, kami teruskan perjalanan balik. Hampir pukul 3 petang kami tiba di kawasan meletak kereta tu. Lega sangat. Kami sempat singgah di Genting Sempah untuk mengisi keperluan perut buat kesekian kalinya. Dan akhirnya, aku sampai di rumah tepat ketika azan Maghrib berkumandang. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan dan perjalanan kami.


p/s : rasa nak pergi lagi..best la!!








4 comments:

3no gr33ny said...

terkadang melibur diri dgn aktiviti lasak memang menyeronokkan =)

Nilam suhana said...

wow!!! memang best la air terjun dia... memang x ada jalan lain erk sis??? huhuhu.. teringin nak p tapi x berani nak mendaki bagai nih...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

best nye masuk hutan..
boleh jumpa mcm2 yang tak de kat hutan "batu" di bandar ni..

IntaNBerliaN said...

wah bestnya... sejuk je dpt main air situ..