Pages

Thursday 5 January 2012

Reunion di Mukabuku

Assalammualaikum W.B.T

Lewat pula aku update blog hari ni. Bukan sengaja tau. Takde idea nak tulis entri apa sebenarnya. Pagi tadi, dalam perjalanan ke tempat kerja, aku ternampak sekumpulan pelajar-pelajar sekolah sedang menunggu bas mungkin ** sebab aku nampak diorang kat bus stop :p

Teringat pula zaman aku bersekolah dulu. Aku pernah menaiki bas sekolah dan bas awam sebagai pengangkutan utama ke sekolah. Tapi tu masa sekolah rendah di Ipoh. Bila dah masuk sekolah menengah, kami sekeluarga berpindah ke Kampar dan rumah sewa kami betul-betul di hadapan sekolah! Maveles. Ayah memang terbaekkk (",)

Hmm..sebenarnya nak cerita pasal kawan-kawan zaman sekolah rendah dulu. Aku pernah belajar di 3 buah sekolah yg berlainan masa sekolah rendah. Punyalah suka berpindah randah keluarga aku ni. Dah jadi orang Nomad dah aku rasa. Tapi, sekolah ketiga tu yg paling best la. Sekolah Kebangsaan Dato' Panglima Kinta, Ipoh.

Aku sempat belajar di situ 2 tahun je. Darjah 5 aku ditempatkan di kelas 5B. Budak baru kan. So, cikgu main campak je kat mana-mana kelas yg dia suka. Kebetulan, masa tu ada seorang lagi pelajar baru. Siti Sarah nama dia. Dia pun ditempatkan di kelas 5B. Kami terus jadi kawan, semakin rapat dan sehingga sekarang persahabatan tu masih wujud. Alhamdulillah (",)

Tapi, aku memang gile glamer...wah, statement tak hengat! Bukan apa, masa darjah 5 tu aku terpilih untuk menjadi pengawas sekolah. Dah la budak baru. Jadi pengawas sekolah pula. Memang la saham aku melonjak-lonjak ** eh, ye ke..?? perasan lebih Dylla ni..!!

Bila dah naik darjah 6, aku dan Siti Sarah tu dapat 'naik kelas'. Dapatlah kami masuk ke kelas 6A. Maklumlah, budak pandai. Mana boleh dok kelas B..hehehe ** jangan riak Dylla..berdosa!!  Bila dah berkawan dengan budak-budak kelas A, aku semakin sayang dengan sekolah tu...sebab diorang memang best!

Tahun 2009 - Setelah hampir 15 tahun terpisah dengan kawan-kawan sekolah yg best tu, aku tergerak hati nak cari diorang kat Laman Mukabuku ** FB ler..apa lagi!! Nama pertama yg aku cari ialah Emilya Ezlin. Masa sekolah dulu kalau nak buat jahat, memang dengan dia je. Penolong ketua pengawas, tapi perangai, ya ampun...mengalahkan samseng sekolah!! Hehehe..jangan marah Emi...gurau je..peace (",) Dan bermula dari situ, aku create 1 group untuk ex-SKDPK..ramai sangat yg join. Bukan batch aku je. Seronok juga dapat reunion dengan kawan-kawan lama walaupun hanya di FB.


Sebenarnya, ada kebaikan juga laman-laman sosial macam ni. Cuma kite jelah kena tahu nak menggunakannya macam mana. Kalau niat baik, baik la hasilnya. Tapi, kalau niat asyik nak memaki hamun orang, mencari salah orang, mengaibkan orang, itu fikir sendiri la kan..wallahu'alam

p/s : sedang merancang untuk membuat reunion di dunia nyata (",)



4 comments:

Si BuDaK KaChAk said...

beznye....time ni la kite bleh tgk prubhan kt mmber...samada membulat atau kering kontang....hehehehe

Ce'gu JAERA said...

wahhh, seronoknya kan dapat jumpa kawan2 lama.. harap2 perjumpan dalam dunai realiti akan termakbul..

p/s: saya bangga dapat kawan alam maya yang seorang pengawas dan bekas pelajar pandai zaman sekolah dulu.. terima kasih banyak2 Dylla... saya hargai persahabtan ni..

Dylla Abas said...

@Si BuDaK KaChAk : betul tu..paling ketara perubahan fizikal la kan..ada yg masa zaman sekolah dulu skema alam..tapi bila dah besar berubah sgt..tiba2 jadi sangat segak..huhu :p

Dylla Abas said...

@Gen2Merah : insyaAllah cikgu..semuanya dalam perancangan

sy bangga juga dapat berkawan dengan cikgu kat sini..tapi...err...sy xla pandai sangat sebenarnya..biasa2 je..hehe :)