Pages

Tuesday 17 January 2012

Adab Buka dan Tutup Pintu

Assalammualaikum W.B.T

Alhamdulillah. Hari ni masih ada lagi kesempatan untuk aku terus menulis dalam blog yg tak seberapa ni. Hari ni aku nak cerita tentang perihal adab membuka dan menutup pintu. Tak kisah la pintu toilet ke, pintu bilik ke, pintu rumah ke...apa saja pintu boleh di kategorikan di sini.


Google

Pertama sekali, aku nak tanya la kat korang semua, macam mana caranya korang buka dan tutup pintu..??

A : Aku selalunya tolak je pintu tu..kalau terkuat sikit tolakannya, terhempas la pintu tu

B : Aku buka dan tutup pintu slow je...tak nak kejutkan orang-orang sekeliling

C : Aku pula ikut mood la...kalau mood baik, aku buka dan tutup pintu dengan keadaan yg baik la...

Ini antara jawapan-jawapan yg pernah aku dapat bila aku tanya soalan macam tu. Kenapa isu buka dan tutup pintu pun nak jadi hal ni, Dylla..?? Bukan apa...aku ni cukup tak suka bila terkejut disebabkan bunyi hempasan pintu. Sangat-sangat tak suka okay.

Pelik sangat dengan orang yg suka menghempas pintu ni. Dia buka pun dia hempas, dia tutup pun dia hempas juga. Agaknya, bila pintu tu dah tercabut baru dia nak tersedar yg selama ni dia agak 'ganas' bila buka dan tutup pintu.

Apalah salahnya kita buka dan tutup pintu tu dengan sopan. Tak perlu la sampai nak menghempas ke apa ke. Dan yg paling penting, tak perlu la sampai nak mengejutkan orang lain dengan tindakan kita tu. Aku cukup pantang orang-orang macam ni. Nak pula benda ni jadi masa aku tengah tidur. Memang rasa nak mengamuk je kalau aku terkejut dari tidur sebab bunyi pintu tu.

Bila sesuatu tu dah jadi habit, memang susah nak ubah kan..? Jadi, apa kata mulai sekarang, kita tukar habit tu menjadi habit yg lebih baik. Kan bagus untuk kesihatan telinga dan jantung (",)

p/s : buka dan tutup pintu pun kena bersopan beb!

7 comments:

Unknown said...

perlu ke nak hempas2 pintu masa buka dan tutup? kalo pintu tu boleh ckp mau pintu tu kata 'OII SAKITLAH' kan.. kan? dgn apa skali pun kenalah beradab.. pe slhnya buka dan tutup pintu perlahan-lahan ye x?

Kancil 8349 said...

benda yang remeh kekadang kita ndak sedar....apapun entri yang baik semoga kita berkelakuan baik

Si BuDaK KaChAk said...

saya B....heeheehh

Dylla Abas said...

@QueeN TerataI : betul tu Queen..kan best kalau ada inventor yg boleh cipta pintu yg ada sense...bila setiap kali org hempas dia, dia akan 'sound' balik org tu..hehe :)

Dylla Abas said...

@Kancil 8349 : betul tu cikgu..kadang-kadang kita ni memang bersikap sambil lewa terhadap benda-benda remeh macam ni kan (",)

Dylla Abas said...

@Si BuDaK KaChAk : sy B juga..hahaha :)

IntaNBerliaN said...

betoi2.. tak suka hempas2 pintu.. lbh2 lg kalau time ank tgh tidur.. kita berialah tutup slow2 tp dtg org lain.. tu diaaaa