Pages

Monday 11 March 2013

Tuhan...Tolong Jagakan Dia

Assalammualaikum W.B.T

Beberapa hari, badan terasa amat la lemaunya. Serba-serbi tak kena. Semua benda rasa tak betul. Ikutkan hati, memang rasa nak berbaring je sepanjang masa. Tapi , sebab tak nak terlalu ikutkan sangat rasa sakit ni, aku sibukkan diri dengan macam-macam benda. Cuci kereta. Keluar cari barang dapur dengan mak. Turun-naik tangga. Main-main dengan kucing jiran. Cuci akuarium kura-kura aku ** oh, nanti aku buat entri pasa kura-kura baru aku ye ** Dan hasilnya, lepas Maghrib aku dah mula melepek. Exhausted gile rasanya!

Aku tak tahu macam mana nak explain apa rasanya bila terkena jangkitan kuman ni. Apa yg aku rasa, badan ni memang rasa tak best. Rasa tak selesa. Rasa lemah. Dan bila tiba waktu senja, suhu badan dah mula naik. Kawasan sekitar mata ni terasa sangat berbahang. Kadang-kadang badan ni terasa macam dicucuk-cucuk. Memang sangat tak selesa.

Tapi, yg best nya...cuti sakit kali ni aku dapat berehat di kampung, ada mak di sebelah, boleh la nak mengada-ngada kan..hehehe ^_^ Mak pun layan je kehendak anak dia yg satu ni. Bak kata mak, "sakit-sakit pun kuat makan juga..." Hahahaha...nak buat macam mana, mak masak sup ayam. My favourite! Mesti la makan banyak! Lepas tu mula la nak request macam-macam kan. Nak itu la. Nak ini la. Mak pun ikutkan je.

Semalam, sebelum balik, aku sempat tanya kat mak....

Aku : Mak, kalau 2-3 hari ni kakak tak sihat lagi, kena pergi hospital dan kalau kena tahan duduk kat wad, mak nak jaga kakak tak...?

Mak : Mesti la mak jaga. Kakak kan anak mak...

Terus aku peluk mak. Tak tahu nak cakap apa dah lepas tu. Rasa terharu sangat, Ya Allah, tolong jagakan dia untukku. KAU la sebaik-baik penjaga. Rahmatilah hidup ibuku, berkatilah dia, lindungilah dia. Amin.


p/s : dah start kerja, tapi otak tak boleh nak fokus...




~ Dylla Abas ~

9 comments:

azievee said...

Seorang ibu akan jaga anak nyer dalam apa keadaan pun dah tua2 nie pun kalu demam ke aper ke kemain risau lagi mak akak...hehehe

Anonymous said...

-liL br0-: LIKE!

3no gr33ny said...

lain kehiudpan andai masih ada ibu

nini said...

terharunya.......semoga cepat sembuh yer kak....

Dylla Abas said...

@azievee : tulah tu...tapi masa sakit mcm ni la dpt b'manja dgn mak kan :)

Dylla Abas said...

@Anonymous : >_<

Dylla Abas said...

@3no gr33ny : hmm...al-Fatihah utk mereka yg ibunya sudah kenbali ke rahmatullah..moga roh mereka dicucuri rahmat Allah selalu :)

Dylla Abas said...

@nini : in shaa Allah...dlm proses nak sembuh ni (",)

Anonymous said...

moga cepat sembuh yer