Pages

Friday 22 March 2013

Cici's Progress : 1st week - 3rd week

Assalammualaikum W.B.T

Dah lama peram entri ni. Sampai tajuk entri pun terpaksa buat lain. Asalnya progress untuk minggu pertama je. Tapi, sebab tak kesampaian nak update..terus ke minggu ke-3 jelah nampaknya. 2 minggu Cici dalam jagaan aku, memang tak banyak kerenah. Diam je dia dalam "rumah" dia tu. Dok main cuit-cuit pun macam takde respon sangat.

Masuk minggu ke-2, aku agak pelik bila Cici semakin diam. Serius. Makan tak nak. Bergerak pun tak nak. Nak buka mata pun malas! Masa tu ingat nyawa Cici dah tak panjang dah. Takkan la kot. Baru 2 minggu dah nak mati. Aku ni memang tak boleh ada pet ke...?? 

Tapi sebab aku rajin bersihkan "rumah" dia...so, boleh nampak juga la dia bergerak masa nak keluarkan dari akuarium tu. Lega...hidup lagi kau ye Cici ^_^ Makanan yg aku beli tu, sikit pun tak berusik. Padahal makanan tu khas untuk kura-kura kot. Dia tak makan dari hari pertama dia dalam jagaan aku. Bayangkan berapa lama dia boleh survive...??? Bukan nak aniaya. Aku macam dah mati kutu. Tak tahu nak bagi makan apa.

Then, last week aku bawa dia ke rumah abang. Minggu yg pakcik aku kahwin tu. Tak sampai hati nak tinggalkan dia kat rumah dengan housemate. Bawa la sekali. Aku rasa, dia mesti mabuk masa letak dalam kereta. Sian Cici...huhu >_<

Sampai kat rumah abang, 1st thing aku buat cuci dulu "rumah" Cici. Masa tu aku letak air sikit je. Memang tak pernah letak banyak pun selama ni. Then, abang tegur..."letak la banyak sikit air tu..bagi chance dia berenang..." Aku pun tambah la air hampir separuh akuarium. Masuk kan balik Cici dalam tu, terus dia berenang dengan sangat agresif! Oh, kagum...hahaha. 1st time nampak Cici berenang. sedih...isk..isk..

Lepas tu abang letak sikit makanan ikan untuk Cici. Dia makan!!! Bertambah kagum. 1st time juga aku nampak Cici makan. Terharu T_T Rupa-rupanya, Cici tak suka makan makanan kura-kura. Lebih sukakan makanan ikan. Apa la Cici...crisis identity ke...??




Apapun, dah rasa lega sebab tau Cici sebenarnya sangat suka berenang dan makanan ikan. So, dua benda tu aku tak tinggalkan. Cici kalau berenang, habis dinding akuarium dia langgar. Gigih nak melepasi dinding akuarium tu. Memang tak boleh la jawabnya (",)


p/s : Nak cari satu partner untuk Cici...sian dia takde kawan




~ Dylla Abas ~

5 comments:

Unknown said...

lor.. ingatkan kucing... rupa2nya turtle...

Cik Rose said...

alahai kesian Cici ye.. tak de geng.. hihi

ajax85 said...

cantik cici dia itu..heheh.sila lah dtg ke blog sy..http://ajax85.blogspot.com

Unknown said...

comelnya cici.. :) :)

IntaNBerliaN said...

a'aa betoi tu.. mmg kene cr partner.. sian cici xda kawan main... hihi