Pages

Thursday 23 May 2013

Kerepek 3 Peket RM10

Assalammualaikum W.B.T

Teruja nak datang kerja hari ni sebab hari ni last day bekerja untuk minggu ni. Esok cuti...yeay!! Amboi...bila cuti je semangat tu melebih-lebih ye Dylla. Tak senonoh sungguh. Apapun, semangat nak balik kampung jumpa mak ayah yg paling terasa sebenarnya. Rindu. Dah 2 minggu tak jumpa. Hahaha...ini semua poyo!

Tadi masa BW, terbaca la satu entri tentang kisah orang yg menjual atau menjaja keropok/kerepek dari seorang ke seorang yg lain. Dan entri tu membuatkan aku teringat pada seorang makcik ni. Masa tu, aku dan 2 orang lagi kawan pejabat makan Sate Kajang Hj Samuri di Taman Melati, ternampak la seorang makcik ni duduk termenung kat tepi kaki lima di deretan kedai tu. Masa tu aku tak perasan pun yg di depan dia ada 2 bungkusan plastik besar yg di dalamnya ada pelbagai jenis kerepek untuk dijual.

Masa tengah makan tu, tiba-tiba makcik tu masuk ke dalam kedai. Dari satu meja ke satu meja dia jual kerepek yg dibawa. Sayu rasanya bila nampak muka makcik tu. Nampak dia agak keletihan. Bila dia sampai je kat meja aku, aku terus tanya jenis kerepek apa yg dia bawa. 

"Macam-macam ada nak. Pilih la. Ambil la 3 peket, makcik jual RM10 je..." 

Aku pun tak banyak bunyi, pilih je 3 jenis kerepek yg aku suka dan terus bayar. Kawan aku yg seorang lagi pun beli juga kerepek makcik tu. Lepas je makcik tu ucapkan terima kasih dan tinggalkan kitaorang, terus keluar perkataan, "kesian makcik tu..." Serius memang kesian. Terbayang muka mak kat rumah masa tu. Tiba-tiba, salah seorang daripada kawan aku tu berbunyi,

"Nasib baik awk beli...dari tadi saya nampak makcik tu duduk kat luar..."

Dan hingga ke hari ini, kerepek yg aku beli tu, masih lagi berbaki sepeket yg belum dimakan. Bukan tak nak makan. Tak terasa nak makan. Setiap kali aku tengok kerepek tu, aku pasti akan teringat kat makcik yg menjualnya. Dan bila setiap kali aku teringat makcik tu, pasti aku membayangkan betapa susah payahnya dia mencari rezeki. Sedih. Mana la anak-anak dia...? Mana la suami dia...? Semua persoalan tu memang tak mampu aku nak jawab.

Ada yg kata, "sindiket je tu..." Ya, aku akui...memang ada sindiket sebegini. Tapi, pada aku, personally...kalau dah kita simpati tengok dia, berniat membeli dengan tujuan membantu dan bersedekah, jangan diungkit lagi perkara tu. Sindiket ke apa ke...itu urusan dia dengan Allah S.W.T. Yg penting, perbaikilah niat kita agar apa yg kita lakukan tu ikhlas semata-mata kerana Allah S.W.T. Wallahu'alam.


p/s : moga Allah S.W.T memberkati dan memurahkan rezeki bagi semua pencari rezeki (",)



~ Dylla Abas ~

9 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

yg pnting niat kt kan..

kesian tgk..

Unknown said...

x kira la sindiket ke tipu ke apa... itu ant dia dgn Allahkan.. kalo niat kita ikhlas x slh rasanya nk tlg... nk buat andaian sndr pun x bagus.. kalo slh andaian kita dh terlepas peluang kita utk membantu kan..

PCL said...

memang kesian..., kita beli utk tolong dia secara lagsung kita buat amal jariah...sedikit bantuan kita besar rahmat kepada dia.

Kakzakie Purvit said...

Walau disendiket tapi dia menjual ok lagi daripada dia meminta sedekah. Memang kesian... kalau kakak pun tak sampai hati.

Cik Rose said...

bagus makcik tu, berniaga untuk mencari rezeki.. moga dipermudahkan urusan makcik tu.. kadang2 memang kesian kan..

Unknown said...

sian baca kisah makcik tu
moga segala amalan kita ikhlas kerana nya

Dayang Deno said...

selalu juga kalau tgh makan2 kat restoran kan, ad amakcik2 jual kerepek dtg.. sellaunya deno beli la satu bungkus/... kesian pula

Yaya Mohd said...

salam..

bnyk kali jg tgok mkcik2 yg jual krepk yg jalan sana sini..tgok ade org beli or x..umm..mmg kesian, dlm ati cuma mpu doa Allah murhkan rezki makcik tu dan org2 yg mcari rezki dgn cara tu..kita perlu berusaha mcri rezki walau apa jua keadaan pun selagi bdn msih boleh bergerak..dripda mgharap simpati org tnpa berbuat apa2..

Aimacomel said...

betul tu Dylla, kalau betul pun dia tipu dan berkaitan dgn sindikit itu urusan dia dgn tuhan. Yang penting kita berniat baik utk membantu walaupun sedikit kan..