Pages

Friday 26 April 2013

Petua Hilangkan Sedu

Assalammualaikum W.B.T

Salam Jumaat semua. Dua hari tanpa entri baru, rasa lain macam pula bila nak menaip. Bukan busy. Tapi, sumpah takde idea. Jadi, masa dihabiskan dengan BW je. Seronok sangat baca entri blogger lain sampai lupa langsung nak cari idea untuk update blog sendiri.

Pagi ni nak cerita tentang sedu. Mesti korang semua pernah mengalaminya, kan...? Mesti ada rasa terganggu sikit bila tengah fokus buat sesuatu, tiba-tiba je korang tersedu, kan...? Macam aku la sekarang ni. Pasal apa la pula tiba-tiba boleh tersedu. Nak membesar lagi ke...? Hahahaha...dulu-dulu, kalau sedu je mesti orang cakap, "nak besar la tu." Tapi, bila dah besar ni, kalau tersedu juga, apa maksudnya...??

Aku tak pasti la apa punca terjadinya sedu ni. Pernah juga terdengar orang cakap, bila kita makan dengan agap lahap, boleh mengakibatkan sedu. Masalahnya, aku makan sopan sangat dah rasanya **kunyah 44 kali okay!** Mungkin ada sebab-sebab lain yg aku tak pernah tahu. Tapi, kat sini aku just nak share petua untuk hilangkan sedu yg aku jamin berkesan (",)

1. Tahan nafas
Tak perlu la tahan nafas sampai naik biru muka tu. Cukup le sekadar menahan nafas selama 10 saat sambil bersandar. Pastikan kita berada dalam keadaan yg relax. 

2. Minum air sejuk
Kaedah ni pun aku selalu praktikkan dan alhamdulillah, berkesan juga. Jangan minum sampai kembung perut dah la ye. Cukup la minum segelas je.

Okay. Tu dua petua yg aku tahu dan yg aku amalkan. Ada banyak lagi petua lain. Cuma aku tak pernah buat la. Aku pernah tengok, budak kecil kalau sedu mesti mak dia letak tisu basah kat dahi budak tu. Tak tahu apa kaitannya. Tapi memang mujarab! Korang ada petua tak macam mana nak hilangkan sedu ni...? Share la.

p/s : hilang dah sedu aku masa tulis entri ni  (>_<)



~ Dylla Abas ~

2 comments:

Unknown said...

GUD TIPS NI. nampak simple tp ada juga yg x tahu tue...

azievee said...

Kerap gak sedu pastu mesti org ckp nak besar lagi la tu...hehehe