Pages

Saturday 27 April 2013

Cengkerang Cici Dah Turun Warna

Assalammualaikum W.B.T

Selalunya bila bercakap tentang turun warna ni, mesti ada yg terbayangkan baju yg bertompok-tompok dengan warna lain. Hodoh rupanya kan. Tapi, kes aku ni bukan baju. Baju turun warna tu aku dah biasa. Tak kisah sangat. Pakai Vanish je..senang!

Cici si kura-kura tu la, cengkerangnya dah turun warna! Ini semua akibat pemakanan dia. Orang kedai tu dah cakap. Kalau Cici makan makanan ikan, pasti cengkerang dia tak hijau dah. Jadi coklat-coklat sikit. Sekarang dah nampak perubahan warna cengkerang dia tu. Buruk sikit la jadinya. Sedih betul. Cici masih tak boleh nak terima makanan dia. Dia lebih sukakan makanan ikan. 




Tapi, malam tadi...masa aku tengah makan Nori (rumpai laut panggang), tetiba je rasa nak share dengan Cici. So, aku letak la sikit dalam akuarium dia tu. Dia makan okay! Suka pula tu. Cepat gile dia boleh habiskan. Mungkin dia terasa macam dah kembali ke habitat asalnya. Kura-kura kalau dalam laut kan makan rumpai laut. Aku rasa la...ngee (>_<)




Tapi, aku tak berani nak bagi banyak-banyak walaupun nampak jelas dia sukakan Nori tu. Sebab Nori yg aku makan ni, dah ada bahan pengawet semua. Takut ada kesan buruk pula kat Cici. Tak pasal-pasal aku kena cari pet lain...eh?? Hehehe...


p/s : aku pernah membebel kat Cici sebab baru je cuci akuarium tapi dah kotor gile..sepanjang aku bebel tu, boleh pula Cici menyorok dalam cengkerang dia tu..faham pula kan (",)




~ Dylla Abas ~

8 comments:

Unknown said...

wah..sy x pernah bela kura2
orang kata kura2 boleh gigit tangan kita
betul ke?
ala...comeinye cici

maszull said...

assalamualaikum dylla...suka tengok heheheehe...;)

dhiera zainudin said...

comel la ur cici.. pernah jugak nak bela sepasang tapi hubby cakap. nanti siapa yang cuci? kalau dia yang cuci dan bersih kan akuarium baik xpayah~ sobsob

.::: Princess MOMOY :::. said...

wahhh....comelnya
momoy suka tengok takut nak pegang hehe
dulu ada akak senior bela pastu hilang. habis satu blok hostel tolong cari
lastly, jumpa kat tangga. nasib tak de sape terpijak
dah la kecik comel

Dylla Abas said...

@Yumida Huda : hee..anak kura-kura kalau gigit tgn tak rasa apa pun..kuku dia pun lembut..tak sakit mana la :)

Dylla Abas said...

@Mas Zull : kalau dia berenang kan mama...lagi suka tengok..aktif sangat!

Dylla Abas said...

@dhiera : hee..part cuci akuarium tu mmg malas juga sebenarnya..atpi bila dah biasa buat..lama-lama benda tu jadi habit..selang sehari je mesti nk cuci "rumah" dia :)

Dylla Abas said...

@.::: Princess MOMOY :::. : hahaha...Cici pun pernah hilang juga masa bawa pergi rumah abg...kalut semua orang cari dia...sekali bawah rak TV :p