Pages

Wednesday 24 April 2013

Adab Bersalam

Assalammualaikum W.B.T

Semua orang tahu apakah yg dimaksudkan dengan bersalam. Bersalam adalah apabila 2 orang bertemu lalu mereka berjabat tangan. Namun, bersalam ni ada adabnya. Jangan ambil mudah akan perkara ini. Ada sesetengah daripada kita yg ambil mudah ketika bersalam. Tidak benar-benar erat seperti yg digalakkan di dalam Islam.

Terdapat 4 perkara di dalam adab bersalam. Salam itu dimulai dengan tangan, mata, mulut, lidah dan hati. Bersalam mestilah dengan tangan kanan, genggam erat tangan yg ingin di salam itu. Mata haruslah memandang wajah orang yg disalam. Mulut pula mestilah disulami dengan senyuman. Sementara lidah itu memain peranan ketika kita berselawat semasa bersalam. Sementara hati itu, biarlah ikhlas. Kerana setiap perbuatan yg ikhlas itu, pasti ada ganjaran yg baik dari Allah S.W.T.

Rasulullah S.A.W pernah bersabda yg bermaksud, "Tidaklah dua orang Islam bertemu lalu saling bersalaman/berjabat tangan, melainkan diampuni dosa keduanya sebelum mereka berpisah." (Hadith Riwayat Abu Daud, At-Tirmidzi & Ibnu Majah)

Sayangnya Allah S.W.T kepada kita. Hanya dengan bersalam saja dosa kita akan diampunkan. Allahuakbar. Moga panduan ini bermanfaat buat semua. Wallahu'alam.





p/s : petikan daripada Rancangan Muqaddimah (tv9)




~ Dylla Abas ~

3 comments:

Unknown said...

erm.. ada juga yg salam tp pandang pun x.. tu mmg nampak sgt x ikhlasnya la kan... sombong kot... ;)

Anonymous said...

gd sharing ni, tq

Anonymous said...

ouh, nice info. baru tahu bahawa bersalam dapat hapuskan dosa. tq :D