Pages

Wednesday 5 September 2012

Syarat Berbuat Baik

Assalammualaikum W.B.T
 
Dah lama tak update entri tentang kehidupan. Asyik nak bercerita tentang diri sendiri je kan. Okay...okay...hari ni nak cerita tentang Syarat Berbuat Baik. Pelik ke bunyinya...?? Pelik juga kot. Tapi, itulah tajuk yg terlintas aku nak tulis.
 
Kenapa buat baik pun nak kena bersyarat...? Tak boleh ke kita berbuat baik tanpa mengharapkan sebarang balasan dan cukuplah sekadar Allah tahu apa yg kita lakukan itu...? Mesti ada yg terus angguk dan mesti ada juga yg geleng kepala, kan?
 
 
Google
 
 
Ada beberapa peristiwa yg buat aku terfikir sesuatu la. Peristiwa tu berlaku pada diri aku sendiri dan ada juga berlaku di kalangan kawan-kawan rapat aku. Bila aku nak buat baik dengan seseorang tu, secara automatiknya aku pasti berharap agar dia juga MESTI berbuat baik dengan aku. Jadi, perbuatan baik aku tu bersyarat la maksudnya. Teruk, kan?
 
"Aku layan dia baik gile. Semua yg dia nak, aku tunaikan. Aku tak merungut sikit pun. Tapi, tak boleh ke dia buat benda yg sama macam aku buat...? Tak boleh ke dia buat baik macam mana aku buat baik pada dia...?"
 
Pernah tak persoalan ni terdetik dalam hati korang semua..? Kalau pernah maksudnya kita memang berbuat baik dengan syarat. Boleh ke macam tu..? Entah la. Kalau tanya diri aku beberapa tahun yg lalu, pasti aku jawab "mesti la..kita buat baik, dia kena buat baik juga la.." Tapi, bila dah semakin berusia ni, dengan akal dan fikiran yg semakin matang, aku rasa benda tu tak perlu kot. Macam tak ikhlas sangat rasanya aku buat baik dengan orang lain tapi mengharapkan balasan yg sama.
 
Mesti ada yg memberontak bila dengar kata-kata, "biar la orang buat kita, jangan kita yg buat orang." Bunyi macam tak adil, kan? Tapi, kalau kita boleh menghadapi situasi itu dengan hati yg terbuka, pasti hidup kita akan menjadi lebih baik dan tenang. InsyaAllah.
 
 
p/s : malas nak fikir hal orang yg tak nak buat baik dengan aku...biarkan dia, asalkan dia bahagia >_<
 
 
 
 
 
Photobucket

10 comments:

ayut said...

pernah kuar ayat mcm tu..lg2 time baru kena.hahaha.tp after a moment,just ignore.ayat kedua pulak yg kuar...sbb dh makin dewasa dh mampu berfikir. :)

Sheila Adziz said...

erm... akk puun pernah alami situasi mcm ni, tp bila dh tua ni slu pk org lak y bt baik kt kita, tanpa pinta sedikit balasan... sgt mulianya hati mereka... jdkan contoh org2 y ikhlas bt baik pd kita...

nuyui a.k.a miss YUI said...

lama2 t sedar sndiri..percayalah =)

nur anis said...

biar lah apa orang nak buat dekat kita..yang penting kita buat baik dengan orang..:)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

yg penting kita sentiasa baik dgn org :)

Unknown said...

betul tu dylla.. dulu pun Queen selalu berharap org akan berbuat baik spt Queen buat baik dgn org.. Skrg ni dah x pk semua tu.. Lantaklah apa org nk buat pada kita yg penting kita teruskan berbuat baik..

IntaNBerliaN said...

akak biasanya tak harapkan balasan tp akak pecaya kalu kita baik dgn org, pasti org akn baik dgn kita sbb Tuhan tu adil.. :-)

maszull said...

assalamualaikum dylla...betul tu kekadang ada sesetengah orang yg menolong mengharapkan balasannya tapi biarkanlah jangan mengharap dgn alasan menolong...:)

Ce'gu JAERA said...

ya betul tu dik dylla, buat baik biarlah ikhlas.. soal dia nak balas atau tak itu terpulang ngan dia lah... insya Allah nanti akan ada insan lain yang akan buat macam tu pada kita..

3no gr33ny said...

kita manusia biasa tak lari dari kelemahan diri..cuma bezanya kita adalah tetapan iman dalam hati..cuba untuk berubah ke arah kebaikan =)