Pages

Tuesday 18 December 2012

Kiamat Pada 21/12/2012.....????

Assalammualaikum W.B.T
Awal pagi tadi aku sempat mengikuti rancangan MHI. Pagi ni pengacaranya adalah Ally Iskandar dan Nadia. Topik yg menarik perhatian aku ialah tentang kiamat. Menurut kalendar kaum Mayan di Mexico, tercatat bahawa kiamat akan berlaku pada hari Jumaat ini, 21 Disember 2012 bersamaan 8 Safar 1434H. Tersenyum aku mendengarnya.
Yelah. Macam yg kita semua ketahui, kiamat itu rahsia Allah S.W.T. Jika manusia boleh menentukan bilakah berlakunya kiamat, maka tiada makna lagi ia dikatakan rahsia Allah S.W.T. Apa yg harus kita yakini adalah, kiamat itu pasti berlaku. Bila..?? Biarlah ia terus menjadi rahsia Allah S.W.T. Tugas dan tanggungjawab kita adalah beribadah kepada-Nya tanpa henti. Tiada harta atau isteri cantik atau suami hensem yg boleh dibawa ke sana kelak. Cuma amalan yg akan menentukan hala tuju pengakhiran hidup kita nanti.
Apa yg aku pasti, kiamat itu memang berlaku pada hari Jumaat. Tapi kita semua pasti tidak tahu pada Jumaat bilakah akan berlakunya kiamat itu. Ada pelbagai spekulasi tentang bilakah tarikh sebenar kiamat akan berlaku. Namun, kita sebagai umat Islam yg ada pegangan iman dan kepercayaan terhadap Yang Maha Esa, seharusnya yakin bahawa kedatangan kiamat itu berlaku sepertimana yg telah tertulis di dalam al-Quran.
Wallahu'alam.
p/s : berusahalah seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi dan beribadahlah seoalah-olah kamu akan mati esok hari



~ Dylla Abas ~ 

4 comments:

Deq's Qienz said...

wallahualam.ramalan blaka slebihnya allah shj maha mgetahui

dhiera zainudin said...

wallahualam... apa yg penting, kite terus kan usaha untuk menjadi muslim sejati dan bekalan di akhirat nanti!

3no gr33ny said...

mungkin tu hanya propaganda dan secar positifnya menyeru kita perbanyakkan amal ibadat dan kebaikan

TiranaAduka said...

erm..jalan jalan lepas tarikh di post tu.