Pages

Tuesday 6 November 2012

SPM Punya Cerita

Assalammualaikum W.B.T
 
Belum terlambat lagi rasanya nak ucapkan selamat berjaya kepada semua candidates SPM tahun ni. Mesti macam-macam perasaan yg adik-adik rasa kan..? Wahhhh...adik-adik sangat!! Tuanya aku..huhu >_< Apapun, buatlah yg terbaik. SPM ni kan penentu untuk kita nak menentukan hala tuju hidup kita. Kepada yg dah bertungkus-lumus belajar untuk menghadapi peperiksaan ini, moga semuanya dipermudahkan..amin.
 
 
 
 
Bila bercakap tentang SPM, teringat pula aku hari pertama masa aku ambil SPM dulu. Bila diingatkan balik, memang rasa nak ketawa sorang-sorang. Sehari sebelum SPM tu, mak dan ayah datang ke sekolah aku untuk membawa balik barang-barang yg aku tak perlukan lagi. Oh ye, masa tu aku bersekolah di sekolah berasrama. Sekolah teknik je pun. Excited gile nak exam. Lebih excited bila tengok barang-barang kat dorm dah clear.
 
Keesokan harinya, hari pertama SPM, kertas Bahasa Malaysia, aku panik sorang-sorang kat dalam dorm. Ya Allah, slip exam aku!! Mesti dah termasuk sekali dalam salah satu beg yg mak dan ayah bawa balik semalamnya. Mengelabah kejap untuk beberapa minit. Terus berlari keluar cari public phone. Nasib baik mak cepat jawab call aku pagi tu. Dengan kelam-kabutnya aku minta tolong dia carikan slip exam aku. Alhamdulillah...ada. Lega sikit rasanya.
 
Mak cakap, tunggu abang habis sarapan, baru dia tolong hantarkan slip exam tu kat aku. Aku pun iye kan jelah. Orang nak tolong hantar pun dah besar rahmat kan. Semua salah aku. Cuai sangat. Masa kat depan dewan tu, aku asyik pandang pintu masuk sekolah je. Mana abang ni, tak sampai-sampai lagi! Orang dah mula baca doa sebelum masuk dewan. Tapi, bayang abang belum kelihatan. Adoiii...aku dah start panik balik.
 
Bila seorang demi seorang kawan-kawan aku dah mula masuk ke dalam dewan, hati aku jadi lebih berdebar-debar. Panik tak tahu nak cakap. Mengelabah gile aku masa tu! Hampir je aku nak lalu depan pengawas exam tu, aku nampak abang sampai! Alhamdulillah. Syukur. Tapi...........
 
Aku tak sempat nak berkejar kat abang untuk ambil slip exam tu. Jadi, dengan muka yg sangat serba-salah...aku beritahu kat pengawas exam tu yg slip exam aku tertinggal di rumah. Tetiba, suara garau pengawas exam tu mengejutkan aku. Aku rasa dia tak marah pun. Cuma dia tegur kecuaian aku je. Tapi, sebab masa tu rasa mengelabah gile, aku rasa nak nangis dah. Tunggu masa je airmata ni nak jatuh. Tapi, aku sempat beritahu pengawas exam tu yg abang aku baru je sampai untuk hantar slip exam aku. Dia suruh aku masuk dulu. Jangan fikirkan sangat hal slip exam tu. Lega.
 
Tapi, masa nak jawab soalan tu, jantung aku masih laju. Masih panik. Masih mengelabah. Soalan esei tu aku tak mampu nak jawab. Aku macam blur. Tak faham langsung apa yg dimaksudkan dalam soalan-soalannya. Aku pun jawab ikut apa yg aku rasa. Tangan masih menggigil. Sedih gile keadaan aku masa tu. Tak sampai sejam kemudian, kawan sebelah aku tegur, "Pssst...Dalila, kau okay ke...? Kenapa aku tengok kau semacam je ni...? Tak sihat ke...?" Sungguh mengambil berat. Tapi, pertanyaannya itu membuatkan aku mengalirkan airmata tanpa sengaja. Huk aloh! Sengal. Tetiba je nangis. Dan aku ambil masa hampir setengah jam juga untuk menenangkan diri.
 
Bila dah rasa aku banyak buang masa dan keadaan kembali terkawal, baru aku fokuskan apa yg aku perlu jawab sebenarnya. Panik gile bila masa tinggal 10 minit, aku masih belum siap menjawab. Kelam-kabut dibuatnya. Dan hasilnya, result Bahasa Malaysia aku sangat menghampakan. Dapat 4P je. Sedihnya rasa =(
 
So, adik-adik....moral of the story, jangan cuai. Kalau keadaan panik mula menguasai diri, cubalah bertenang. Tarik nafas dalam-dalam dan cuba fokuskan minda tu terhadap apa yg perlu kita buat. All de best!!
 
 
p/s : Korang pun mesti ada kenangan SPM kan...? Share la (",)
 
 
 
 
 
~ Dylla Abas ~

21 comments:

Anisa Anuar said...

tu la rindu bila kenang2 kan spm nieh

http://anisa-mylife.blogspot.com/2012/11/spm-datang-lagi.html

MizzTina said...

ms spm, ada paper yg akak x amik, n dewan tu ada budak kelas lain duduk.. tetibe ada terselit nota kat bawah slip exam yg lekat kt meja.. blh pulak dia tulis, "mistina, aku dh lama minat kt kau.. yg benar, fi***an" hahaha, nk gelak guling² rs..

3no gr33ny said...

nasib la rumah sahabat dekat ek..huhu...hamba pun akan panik sebegitu kiranya di tempat tuan hamba

shedameor said...

tak pasal2 result teruk. tu laa, semangat nak balik yea. hehe. sheda last paper, paper LK ktorg tiru2. pengawas dah tak kisah dah masa tuu. haha

Aien Not Alien said...

itulah...cuai sendiri memang menggelabah tak pasal2 bila exam pentingkan. huhu. tapi ingat balik lawak je rasa...


kita dulu sebelum exam makan tak beringat....sekali dalam dewan 1st paper sakit perut. mengganggu betul..

IntaNBerliaN said...

akak rasa kalu akak di tempat dylla pun sm gak.. mesti gelabah n air mata cpt je kuar.. hihi

dhiera zainudin said...

kalau kena dekat batang hidung sendiri pun mnengelabah.

saya plak, kena sengugut masa paper math moden. naseb math mod. klo add math lg haru. add math dah la susah dr math mod. alhamdulillah, dalam sakit2 tu dapat jugak a.

Kakzakie Purvit said...

Kenangan ambil periksa besar memang sentiasa dlm ingatan.

Liza Razak said...

betul tu...kalau panik je..semua benda pun tak boleh nak buat

Dylla Abas said...

@Anisa Anuar : sgt rindu :)

Anonymous said...

byk sangat kenangan tu kalau nak diceritakan hehe

Dylla Abas said...

@MizzTina : ehem..ehem...ada secret admirer tau..bestnye >_<

Dylla Abas said...

@3no gr33ny : mmg...syukur sgt rumah x jauh dr sekolah :)

Dylla Abas said...

@shedameor : hee..bestnye ada chance meniru ms exam..jeles tau..haha :p

Dylla Abas said...

@Aien Alien : hehehe..sakit perut time exam mmg amat m'ganggu..leceh je nak keluar masuk g toilet kan..

Dylla Abas said...

@IntaNBerliaN : kan..mmg mengelabah gile masa tu..

Dylla Abas said...

@Dhiera nadhirah : eee..betul2..kalau senggugut time paper add math mesti lg stress..

Dylla Abas said...

@Kakzakie : tak boleh lupa :)

Dylla Abas said...

@Liza Razak ; tulah..kena belajar bertenang lepas ni :p

ayut said...

waktu spm ea...tiap pagi arwah mak bt sarapan...best! :)

aksarafendi said...

mmg kelamkbut klo jd mcm tu..exam bsar kut..