Pages

Wednesday 21 March 2012

Lelaki Terdesak

** Maaf...ini bukan entri menghina, mengutuk or whatsoever (",)

Aku terfikir nak tulis entri ni setelah beberapa hari melalui beberapa kejadian la. Bagi aku kejadian ni bukan la isu besar sangat pun. Tapi, bila sebut pasal terdesak, mesti kita semua dah fikir macam-macam, kan?

Lelaki terdesak. Disebabkan aku perempuan, jadi tajuk ini la yg jadi pilihan hati. Aku pernah kenal beberapa orang lelaki yg semuanya berlainan karektor. Tapi, aku terpaksa letakkan mereka dalam kategori yg sama - terdesak.

Terdesak yg macam mana tu...? Terdesak nak ada teman hidup. Okay. Baru-baru ni aku ada tulis entri tentang kahwin. Kalau difikirkan tentang usia aku yg ala-ala nak tua dah ni, memang la aku pun hampir-hampir boleh jadi terdesak. Sambar jelah sesiapa yg nak kahwin dengan aku. Hahaha...alhamdulillah, aku masih waras lagi. Belum cukup terdesak untuk bertindak begitu.

Aku sebenarnya tak kisah sangat sesiapa yg terdesak ni. Tapi, bila yg terdesak ni mendesak aku. Haaa...itu memang aku kisah sangat!

Aku faham la bila si A kata umur dia dah semakin meningkat. Si A ni teringin nak ada teman hidup. Nak ada keluarga sendiri. Tengok kawan-kawan, semua dah beristeri dan beranak-pinak. "Jom la kita kahwin awak. Tak payah la kita berkenalan lama sangat. Kita bercinta lepas kahwin jelah."

Bercinta lepas kahwin tu memang la okay. Tapi, bagi aku yg agak cerewet ni ** tu pasal la hang lambat kawen Dylla oii..!! ** bercinta lepas kahwin tu bukan pilihan yg tepat la. Orang zaman dulu mungkin tidak terlalu terdedah dengan kemodenan dunia. Jadi, bercinta lepas kahwin tak menjadi masalah. Orang zaman sekarang...? Uishh...susah nak cakap beb!

Aku pun tak suka bercinta lama-lama ** agak rimas menghitung hari bila tempoh hubungan aku dengan si dia dah hampir mencecah 2 tahun ** Dalam Islam sendiri tak menggalakkan bercinta macam ni. Tapi, bagi aku, aku perlukan masa untuk kenal hati budi seseorang yg bakal menjadi suami aku nanti. Takkan la nak main tangkap muat je, kan..? Kahwin tu bukan perkara yg berlaku sehari je dalam hidup.

Jadi, kepada sesiapa yg masih belum berkahwin dan tidak punya kekasih hati, janganlah mendesak diri sehingga menjadi terdesak. Yakinlah, jodoh itu pasti akan tiba. Itu janji Allah S.W.T kepada hamba-Nya. Kita buat kerja kita. Selebihnya, biar Allah yg menentukan (",)

p/s : Jangan fikirkan sangat hal kawan-kawan yg dah kahwin tu...nanti stress...ngeee :p

4 comments:

Kazman / Sue said...

yee betul tu... kalau terdesak nanti akan menganggu keputusan yang kita nak buat... jadi berfikir panjang dan positif.... insyallah ada jodohnya nanti...

IntaNBerliaN said...

betoi tu.. xyah pikir pasal apa org kata.. tnmkan dlm hati sampai jodoh... sekejap je semua jd...

mcm akak, hanya 30 minit je jupe hubby lps sebulan terus merisik... kami bercinta lps kawen.. kiranya bercinta lps kawen n sblm kawen tu mmg manis lps kawen la...

akak ada pngalamn bcinta sblm kawen... tp apa2 pun, bercinta lps kawen.. semuanya dah halal...

Unknown said...

perkahwinan ni bkn perkara mcm main pondok2 tu. kena pk dan timbang betul2.. nak hidup bersama bukan utk sehari 2 tp hingga ke akhir hayat... kalau main kahwin je naya gak tu... walau terdesak mana pun gunakanlah akal dan fkiran... jgn diturutkan sgt kata hati...

MizzTina said...

xyah fkr..akak rileks je ni blm kawen.. hehe