Pages

Thursday 22 March 2012

"Kau tak pernah rasa...boleh la cakap banyak..!"

Tadi aku di 'sound' dengan kata-kata di atas. Adess...amekaw!! Punca..?? Adalah seorang makhluk Allah S.W.T ni, mengadu domba tentang masalah dia dengan GF dia. Aku pun dengar jelah. Sekali dia kata, GF dia pinjam duit dari dia. Tapi lepas tu, GF dia terus tak pedulikan dia. Bila tanya pasal duit tu, GF dia mengamuk. Macam tak nak bayar balik

Aku pun nasihat la serba-sedikit yg aku tahu. Manusia ni memang macam tu kan. Pinjam pandai. Tapi bila nak pulangkan balik, mulalah buat hal. Jadi, aku cakap la, "kalau awak tak kisah, awak halalkan la duit tu. Awak minta dia bayar pun dia boleh buat hal macam ni, kan? InsyaAllah, ada la rezeki lain untuk awak..."

Tu yg aku kena sedas tu. Adoi. Bukan masalah aku pernah kena tipu macam dia atau tak. Cuma aku rasa, dia tak patut la cakap macam tu. Dia dah mengadu. Aku cuba bagi pendapat. Sekali dia sound aku pula. Kang kalau aku cakap aku pernah kena tipu lebih banyak daripada tu kang, dia kata aku nak cover line pula. Hmm...biar jelah.

Cuma yg aku terdetik untuk tulis entri macam ni adalah disebabkan mentaliti manusia. Orang-orang yg bermasalah selalu cakap macam tu bila ada orang lain cuba nasihatkan dia, kan? Weii, grow up la...memang la bukan semua manusia ada masalah yg sama. Jangan la nak samakan masalah kita dengan orang lain pula. Allah S.W.T menduga hamba-Nya dengan cara yg berbeza-beza, kan?

Jadi, tak perlu la nak keluarkan ayat macam tu. Ada orang yg prihatin terhadap kita, tapi kita balas macam tu pula. Tak baik la macam tu. Cuba positifkan minda kita ni. Pandang setiap nasihat itu dari sudut yg lebih baik. Jangan la sesedap rasa nak tempelak orang macam tu. Apa yg penting, kita kena redha dengan qada' dan qadar hidup kita. Bukan setiap hari nasib kita baik, kan?

Ambil kejadian yg buruk itu sebagai pengajaran. Aku akui, dulu pun aku macam tu juga. Cuma aku rasa penggunaan bahasa aku bagus sikit la. Takde la sampai menyebabkan orang yg dengar tu kecil hati ke apa ke. Rasanya la...huhu (",) Tapi, aku lakukan perubahan demi kebaikan. Alhamdulillah, sekarang dah ok. Semua nasihat aku boleh terima. Takde la umpama mencurah air ke daun keladi, kan?

p/s : moga kita semua tabah hadapi ujian Allah S.W.T

14 comments:

Unknown said...

aduii.. dahla mengadu kat kita bila kita bg pandangan kita plak yg kena yer.. memg menguji kesabaran ni.. Tp dylla maafkan jela dia tu ye.. mungkin dia pun berada dlm keadaan yg x berapa nk ok.. fikiran x berapa nak waras.. kalau dia x boleh berfikir dn positif maka kitalah yg kena berfikir secara positif.. ye x?

Aien Not Alien said...

kesian kat awak ye...dah bagi pinjam telinga kena marah, sama la macam saya, memang masalah tak sama tapi situasi sama....huuuuu...


jadi pendengar jelah, kalau orang mintak nasihat...kunci mulut..hehehe

Kazman / Sue said...

sabor je laa... dia tengah tertekan la tu... memang tak patut la dia lepaskan kat dylla.... penat2x bagi pendapat terus "mendapat"....

MizzTina said...

org dh bg nasihat, lg nk memarh.. haishh..

penah gak org pnjm duit, tpa xpulang.. sudahnya, halalkan je la.. nk mnta malu..

IntaNBerliaN said...

masa tgh ok.. bg je pinjam kan.. semua elok... emmm tp tu la.. nape plak pempuan tu wat camtu ek..

Ezad Skytech said...

sabar la ye..mungkin dia tgh stress tu...

> sepatutnya kalau da bagi pinjam tu, pandai2 la byr balik..takkan sampai nak kena mintak baru byr kot..

MizzTina said...

bebetul nk anta manuskrip novel tu ke?? minat?? klu bebetul minat, akak bgtau kwn akak tu..

Dylla Abas said...

@QueeN TerataI : hehehe..kesian dia sbb x berapa nak waras ek..takpela Queen...sy ok je..cuba jadi lebih positif dengan respon dia tu :)

Dylla Abas said...

@Aien Not Alien : kan...kadang-kala berdiam diri tu lebih baik (",)

Dylla Abas said...

@Kazman / Sue : hahaha...dah biasa dah dengar ayat-ayat macam ni..tu pasal boleh senyum lagi ni :)

Dylla Abas said...

@mizzkechique : sama la..bila nak minta org pulangkan blk duit kita rasa cam tebal muka..last2 halalkan jelah...nak buat caner lagi kan..huhu :)

Dylla Abas said...

@IntaNBerliaN : tulah tu...manusia ni kan..masa nak meminjam baik je..bila dah dapat..hmm macam2 hal jadi...

Dylla Abas said...

@Ezad Skytech : sapetutnya mmg la macam tu kan..tapi bila dah pinjam n buat2 tak tahu...memangla boleh menimbulkan kemarahan...

Dylla Abas said...

@mizzkechique : seriurs ni...tapi nak la juga tau syarat2 nya (",)